Mielikuvatutkimus Starbucks kahvilaketjusta Suomessa
Lehto, Emmi; Laine, Julia (2019)
Lehto, Emmi
Laine, Julia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812841
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812841
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia mielikuvia tutkimukseen vastanneilla oli Starbucks kahvilaketjusta Suomessa. Pyrimme myös selvittämään, miten Starbucks asemoituu kilpailijoihinsa nähden Suomen markkinoilla. Tutkimuksessa selvitettiin, millainen mielikuva vastaajilla oli Starbucksin palvelusta, tuotteista ja kahviloista.
Tutkimus tehtiin määrällisenä tutkimuksena ja se toteutettiin sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kyselylomaketta jaettiin sähköisesti Facebookin ja sähköpostin välityksellä. Lisäksi Metropolian koulun oppilaille lähetettiin ryhmäsähköpostiviesti opinto-ohjaajan toimesta. Kyselylomake toteutettiin Google Form työkalun avulla. Kyselyyn saatiin vastauksia 112 kappaletta. Viitekehyksessä käsiteltiin teoriaa mielikuvista, sekä käsitteitä imago, maine, asemointi ja brändi.
Tutkimuksessa selvisi, että vastaajien mielikuvat Starbucksin palvelusta ja kahviloista olivat pääsääntöisesti positiivisia. Vastauksien perusteella Starbucksin ruokatuotteet kaipaisivat päivitystä. Kyselyssä selvitettiin, missä kahviloissa vastaajat mieluiten asioivat ja Starbucks sijoittui näissä vastauksissa kolmanneksi. Starbucksin pahimmiksi kilpailijoiksi nousivat Espresso House, Robert´s Coffee ja R-Kioski.
Starbucksin hinta-laatusuhde sai eniten negatiivista palautetta ja päättelimme tämän johtuvan hieman korkeammista hinnoista verrattuna kilpailijoiden vastaaviin tuotteisiin, sekä ruokatuotteiden valikoiman suppeudesta. Vastaajat kokivat Starbucksin palvelun olevan muutoin hyvää, mutta sitä pidettiin epäaitona. Tämän päättelimme johtuvat kulttuurieroista.
Tutkimus tehtiin määrällisenä tutkimuksena ja se toteutettiin sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kyselylomaketta jaettiin sähköisesti Facebookin ja sähköpostin välityksellä. Lisäksi Metropolian koulun oppilaille lähetettiin ryhmäsähköpostiviesti opinto-ohjaajan toimesta. Kyselylomake toteutettiin Google Form työkalun avulla. Kyselyyn saatiin vastauksia 112 kappaletta. Viitekehyksessä käsiteltiin teoriaa mielikuvista, sekä käsitteitä imago, maine, asemointi ja brändi.
Tutkimuksessa selvisi, että vastaajien mielikuvat Starbucksin palvelusta ja kahviloista olivat pääsääntöisesti positiivisia. Vastauksien perusteella Starbucksin ruokatuotteet kaipaisivat päivitystä. Kyselyssä selvitettiin, missä kahviloissa vastaajat mieluiten asioivat ja Starbucks sijoittui näissä vastauksissa kolmanneksi. Starbucksin pahimmiksi kilpailijoiksi nousivat Espresso House, Robert´s Coffee ja R-Kioski.
Starbucksin hinta-laatusuhde sai eniten negatiivista palautetta ja päättelimme tämän johtuvan hieman korkeammista hinnoista verrattuna kilpailijoiden vastaaviin tuotteisiin, sekä ruokatuotteiden valikoiman suppeudesta. Vastaajat kokivat Starbucksin palvelun olevan muutoin hyvää, mutta sitä pidettiin epäaitona. Tämän päättelimme johtuvat kulttuurieroista.