Rahapalkitsemisjärjestelmän rakenteiden ja prosessien toimivuus työntekijöiden näkökulmasta
Köykkä, Petri (2019)
Köykkä, Petri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812875
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812875
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja selvittää palkitsemisjärjestelmien rakenteita ja prosesseja ja kuinka ne tukevat tutkimuksen kohdeyritys Etra Oy:n palkitsemisjärjestelmän toimintaa. Tarkoitus oli löytää kehityskohteita ja mahdollisuuksia parantaa kohdeyrityksen palkitsemisjärjestelmän tehokkuutta.
Työ on laadullinen tutkimus ja se toteutettiin tapaustutkimuksena kohdeyrityksen kotimaiseen perheyritykseen Etra Oy:öön. Tutkimuksen kohdeyrityksessä tutkimus rajattiin koskemaan avainasiakaspäällikkötiimiä ja aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Haastateltavia oli yhteensä viisi henkilöä. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Haastateltavat numeroitiin seurattavuuden helpottamiseksi ja sisällön analyysivaiheessa haastatteluaineistoa värikoodattiin. Koodauksen vuoksi aineistosta oli helpompi tehdä analyysia, havaintoja ja johtopäätöksiä.
Tärkeimpinä tuloksina voitiin havaita, että haastatteluun vastanneet kokivat palkitsemisjärjestelmän merkittäväksi osaksi vuotuista ansiotasoa ja heidän mielestään rahallinen palkkio sai työskentelemään kovemmin. Toisaalta palkkion ei kuitenkaan koettu lisäävän työhön liittyvää motivaatiota. Vastauksista ilmeni, että yrityksessä oli haasteita oikean tavoitetason asettamisessa. Palkitsemisjärjestelmään liittyvässä viestinnässä todettiin myös merkittäviä haasteita tai puutteita.
Tutkimuksesta ja haastattelujen tuloksista voitiin tehdä johtopäätöksiä, että kohdeyrityksen palkitsemisjärjestelmää on mahdollista kehittää entistä paremmaksi. Varsinkin viestinnän kehittämisen avulla palkitsemisjärjestelmä tulisi toimimaan paremmin. Tutkimus osoittaa sen, että vaikka palkitsemisjärjestelmä olisi hiljattain uusittu, se ei ole tae järjestelmän virheettömälle rakenteelle eikä etenkään sen prosessien toimivuudelle. Rahapalkitsemisjärjestelmän täydellisen hyödyntämisen vuoksi sen tehokkuutta niin rakenteiden kuin prosessien osalta onkin hyvä arvioida aika ajoin.
Työ on laadullinen tutkimus ja se toteutettiin tapaustutkimuksena kohdeyrityksen kotimaiseen perheyritykseen Etra Oy:öön. Tutkimuksen kohdeyrityksessä tutkimus rajattiin koskemaan avainasiakaspäällikkötiimiä ja aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Haastateltavia oli yhteensä viisi henkilöä. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Haastateltavat numeroitiin seurattavuuden helpottamiseksi ja sisällön analyysivaiheessa haastatteluaineistoa värikoodattiin. Koodauksen vuoksi aineistosta oli helpompi tehdä analyysia, havaintoja ja johtopäätöksiä.
Tärkeimpinä tuloksina voitiin havaita, että haastatteluun vastanneet kokivat palkitsemisjärjestelmän merkittäväksi osaksi vuotuista ansiotasoa ja heidän mielestään rahallinen palkkio sai työskentelemään kovemmin. Toisaalta palkkion ei kuitenkaan koettu lisäävän työhön liittyvää motivaatiota. Vastauksista ilmeni, että yrityksessä oli haasteita oikean tavoitetason asettamisessa. Palkitsemisjärjestelmään liittyvässä viestinnässä todettiin myös merkittäviä haasteita tai puutteita.
Tutkimuksesta ja haastattelujen tuloksista voitiin tehdä johtopäätöksiä, että kohdeyrityksen palkitsemisjärjestelmää on mahdollista kehittää entistä paremmaksi. Varsinkin viestinnän kehittämisen avulla palkitsemisjärjestelmä tulisi toimimaan paremmin. Tutkimus osoittaa sen, että vaikka palkitsemisjärjestelmä olisi hiljattain uusittu, se ei ole tae järjestelmän virheettömälle rakenteelle eikä etenkään sen prosessien toimivuudelle. Rahapalkitsemisjärjestelmän täydellisen hyödyntämisen vuoksi sen tehokkuutta niin rakenteiden kuin prosessien osalta onkin hyvä arvioida aika ajoin.