Development of Fleet Management Systems for Autonomous Vehicles
Qvintus, Hermanni (2019)
Qvintus, Hermanni
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812847
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812847
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä autonomisille ajoneuvoille tarkoitettujen kalustonhallintatyökalujen kehitysnäkökohtiin ja tavoitteena oli kehittää simulointialusta, jota hyödyntämällä voitaisiin löytää hyötyjä, haittoja ja riskejä itseajavien bussien käyttöönotosta joukkoliikenteessä. Aihetta lähestyttiin tutustumalla kalustonhallintatyökalujen toimintaan, jossa painotettiin reittioptimointimenetelmiä. Sen jälkeen tutkittiin verkkosovellusten perusteknologioita. Työssä tutustuttiin myös hajautettujen sovellusten väliseen kommunikointiin, Java-kieleen ja ohjelmistojen suunnittelumalleihin.
Insinöörityössä kehitetty simulointialusta pyrkii kattamaan kaikki yleiset joukkoliikenteen toimintamallit ja tuomaan esille reaaliajassa toiminnan kannalta merkittäviä tietoja helposti luettavassa muodossa. Projektin onnistumisen kannalta alustan selvällä arkkitehtuurilla oli oleellinen rooli. Kehityksen aikana keskityttiin ohjelmistokoodin ylläpitoon hyödyntämällä hyväksi todettuja käytäntöjä, tunnettuja ohjelmistokirjastoja ja perusteellisella dokumentaatiolla.
Kehitetyllä alustalla voidaan simuloida muunneltavia joukkoliikenneskenaarioita autonomisille ajoneuvoille. Insinöörityöraportti toimii osin toteutuksen dokumentaationa, minkä vuoksi työssä kuvailtiin kehitystyön aikana havaittuja oivalluksia ja jatkokehitysmahdollisuuksia perusteellisesti. Huomattavimpia työn aikana havaittuja jatkokehitysmahdollisuuksia alustalle ovat WebSocket-verkkotekniikan käyttöönotto, virheiden käsittelyn parantaminen ja ajoneuvoille suunniteltujen reittien päivittäminen vastaamaan vaatimuksia kysynnän muuttuessa.
Kehitetty alusta ja lähdekoodit julkistettiin vuoden 2018 alussa avoimen lähdekoodin MIT-lisenssin alaisuudessa. Hankkeen lopputulokset todettiin tyydyttäviksi. Onnistuneesta toteutuksesta kertoo myös lähdekoodin herättämä kansainvälinen huomio.
Insinöörityössä kehitetty simulointialusta pyrkii kattamaan kaikki yleiset joukkoliikenteen toimintamallit ja tuomaan esille reaaliajassa toiminnan kannalta merkittäviä tietoja helposti luettavassa muodossa. Projektin onnistumisen kannalta alustan selvällä arkkitehtuurilla oli oleellinen rooli. Kehityksen aikana keskityttiin ohjelmistokoodin ylläpitoon hyödyntämällä hyväksi todettuja käytäntöjä, tunnettuja ohjelmistokirjastoja ja perusteellisella dokumentaatiolla.
Kehitetyllä alustalla voidaan simuloida muunneltavia joukkoliikenneskenaarioita autonomisille ajoneuvoille. Insinöörityöraportti toimii osin toteutuksen dokumentaationa, minkä vuoksi työssä kuvailtiin kehitystyön aikana havaittuja oivalluksia ja jatkokehitysmahdollisuuksia perusteellisesti. Huomattavimpia työn aikana havaittuja jatkokehitysmahdollisuuksia alustalle ovat WebSocket-verkkotekniikan käyttöönotto, virheiden käsittelyn parantaminen ja ajoneuvoille suunniteltujen reittien päivittäminen vastaamaan vaatimuksia kysynnän muuttuessa.
Kehitetty alusta ja lähdekoodit julkistettiin vuoden 2018 alussa avoimen lähdekoodin MIT-lisenssin alaisuudessa. Hankkeen lopputulokset todettiin tyydyttäviksi. Onnistuneesta toteutuksesta kertoo myös lähdekoodin herättämä kansainvälinen huomio.