Ravintolan markkinoinnin analysointi ja kehittämisehdotukset
Myöhänen, Tatu (2019)
Myöhänen, Tatu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053013454
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053013454
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin Ravintola Hurman toimintaa. Erityinen huomio kiinnitettiin markkinointiin sekä niihin liittyvien toimenpiteiden vaikutuksiin.
Teoria-osa koostuu markkinoinnin teorioista, jossa painotus on sähköisessä markkinoinnissa. Teoriaosassa käydään läpi myös kannattavuuteen ja sen analysointiin liittyviä käsitteitä.
Opinnäytetyö toteutettiin pääosin analysoimalla vuoden 2018 tuloslaskelmia, myyntiraportteja sekä Google Analyticsin tarjoamaa dataa Hurman verkkosivuista. Osa analyysista toteutettiin myös havainnoimalla Hurman toimintaa sisältä päin olemalla siellä töissä ja keskustelemalla muiden työntekijöiden ja esimiesten kanssa.
Analyysin tulokset eivät varsinkaan tehtyjen markkinointitoimenpiteiden osalta olleet tyhjentäviä. Lämpimän kesän vaikutusta on vaikea mitata, mutta silti näyttäisi, etteivät suurimmat markkinointitoimenpiteet ole tuottaneet haluttua tulosta. Myös ravintolan verkkonäkyvyydessä ja -olemuksessa on selkeitä ongelmia, joista ainakin osa olisi korjattavissa melko helposti. Vahvana suosituksena olisikin suunnata resursseja enemmän verkkoon isojen ja kalliiden mainoskampanjoiden sijaan, uusia kotisivut ja keskittyä verkon kautta tapahtuvaan asiakashankintaan.
Kannattavuuden osalta kateseuranta ja reseptiikan tarkennus voisivat tuoda säästöjä tehokkaammin käytettynä työaikana ja keskimääräisen katteen parantumisena.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin Ravintola Hurman toimintaa. Erityinen huomio kiinnitettiin markkinointiin sekä niihin liittyvien toimenpiteiden vaikutuksiin.
Teoria-osa koostuu markkinoinnin teorioista, jossa painotus on sähköisessä markkinoinnissa. Teoriaosassa käydään läpi myös kannattavuuteen ja sen analysointiin liittyviä käsitteitä.
Opinnäytetyö toteutettiin pääosin analysoimalla vuoden 2018 tuloslaskelmia, myyntiraportteja sekä Google Analyticsin tarjoamaa dataa Hurman verkkosivuista. Osa analyysista toteutettiin myös havainnoimalla Hurman toimintaa sisältä päin olemalla siellä töissä ja keskustelemalla muiden työntekijöiden ja esimiesten kanssa.
Analyysin tulokset eivät varsinkaan tehtyjen markkinointitoimenpiteiden osalta olleet tyhjentäviä. Lämpimän kesän vaikutusta on vaikea mitata, mutta silti näyttäisi, etteivät suurimmat markkinointitoimenpiteet ole tuottaneet haluttua tulosta. Myös ravintolan verkkonäkyvyydessä ja -olemuksessa on selkeitä ongelmia, joista ainakin osa olisi korjattavissa melko helposti. Vahvana suosituksena olisikin suunnata resursseja enemmän verkkoon isojen ja kalliiden mainoskampanjoiden sijaan, uusia kotisivut ja keskittyä verkon kautta tapahtuvaan asiakashankintaan.
Kannattavuuden osalta kateseuranta ja reseptiikan tarkennus voisivat tuoda säästöjä tehokkaammin käytettynä työaikana ja keskimääräisen katteen parantumisena.
