Olipa kerran muutosviestintä : Tutkielma tarinankerronnan merkityksestä kohdeyrityksen digitaalisen transformaation viestinnässä
Virtanen, Sami (2019)
Virtanen, Sami
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113722
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena oli tutkia tarinankerronnan merkitystä osana kohdeyrityksen digitaalisen transformaation muutosviestinnän viestintästrategiaa. Kohdeyritys on globaali johtaja älykkäiden teknologioiden ja elinkaariratkaisujen tarjoajana toimintaympäristöissään. Kohdeyrityksen digitaalisen transformaation viestinnästä vastaa kolme viestinnän ammattilaista, jotka joutuvat tasapainottelemaan käytettävissä olevien resurssien ja merkityksellisen viestinnän luomisen välillä. Tarinoiden käytöllä sisäisessä viestinnässä voi olla merkittävä vaikutus, mutta samanaikaisesti se voi kuluttaa käytössä olevia resursseja huomattavasti. Toimeksianto päätettiin yhdessä tiiminvetäjän ja opinnäytetyön tekijän kesken selvittämään, voidaanko tarinankerrontaa pitää riittävän hyödyllisenä viestinnän keinona käytettävissä oleviin resursseihin nähden.
Tutkielman teoriakatsaus keskittyy muutosviestintään ja teoreettisesti tunnustettuihin tapoihin välittää viesti tarinankerronnan avulla työntekijän sitouttamisen edistämiseksi muutoksen aikana. Tutkielma toteutettiin käyttämällä kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kuutta kohdeyrityksen työntekijää. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina yksilöhaastatteluina.
Tutkimustulokset osoittivat korkeaa tarvetta tarinoille kohdeyrityksen sisäisessä viestinnässä. Kun tunteet olivat stimuloituina, tarinoiden koettiin helpottavan asioiden muistamisessa, ja tarinat yleisesti nähtiin hyvänä keinona abstraktien seikkojen muuttamisessa ymmärrettävämpään muotoon. Visuaalinen tarinankerronta löydettiin helpommin kulutettavana viestinnän muotona kirjotettujen artikkelien sijaan nykypäivän kiireisessä työympäristössä. Lopuksi, tuloksista nousi merkittävä tarve konkreettisille esimerkkitapauksille ja datan esittämisen tärkeydelle digitaalisen transformaation viestinnässä.
Opinnäytetyön tekijä suosittelee käyttämään tarinankerrontaa jatkossakin osana digitaalisen transformaation viestintää. Lisäksi tekijä ehdottaa harkitsemaan videoiden ja datan hyödyntämistä kyseisessä viestinnässä enenevissä määrin. Jatkotutkimukseksi suositellaan kvantitatiivisen tutkimuksen toteuttamista tukemaan tämän tutkimuksen reliabiliteettia. The purpose of this study was to examine the significance of storytelling as part of the communication strategy for change communications regarding digital transformation in the target organisation. The target organisation is a global leader in smart technologies and complete lifecycle solutions in its respective fields of operation. The communication duties of the organisation’s digital transformation are being conducted by three communication experts, who need to balance between available resources and creating meaningful messages. Using stories in internal communications can make a significant impact, but concurrently it can cause significant stress on the allocated resources. Therefore, the team leader, in unison with the author, commissioned this study to research whether storytelling could be considered as a feasible enough method of communication in relation to the resources presented.
The theoretical part of the study focused on change communications and on the theoretically acknowledged ways of conveying messages through storytelling to enhance employee engagement during change. The present study was conducted using qualitative research methodology. The research data was collected through individual, semi-structured interviews among six employees of the subject organisation.
The results of the study revealed a high level of desire for stories in the organisation’s internal communications. When feelings were stimulated, stories were found to help with memory recollection, and stories in general were seen as an able medium in converting abstract matters into a more comprehensible form. Visual storytelling was found to be more easily consumed in today’s hectic worklife, rather than written articles. Finally, the need for concrete use cases and the importance of presenting more data in communicating digital transformation was prominent among the interviewees.
The author recommends keeping storytelling as a part of communicating the digital transformation, and furthermore to consider increasing the utilisation of video and data in the said communications. It is also recommended that further research using quantitative methods would be carried out to strengthen the reliability of the study.
Tutkielman teoriakatsaus keskittyy muutosviestintään ja teoreettisesti tunnustettuihin tapoihin välittää viesti tarinankerronnan avulla työntekijän sitouttamisen edistämiseksi muutoksen aikana. Tutkielma toteutettiin käyttämällä kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kuutta kohdeyrityksen työntekijää. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina yksilöhaastatteluina.
Tutkimustulokset osoittivat korkeaa tarvetta tarinoille kohdeyrityksen sisäisessä viestinnässä. Kun tunteet olivat stimuloituina, tarinoiden koettiin helpottavan asioiden muistamisessa, ja tarinat yleisesti nähtiin hyvänä keinona abstraktien seikkojen muuttamisessa ymmärrettävämpään muotoon. Visuaalinen tarinankerronta löydettiin helpommin kulutettavana viestinnän muotona kirjotettujen artikkelien sijaan nykypäivän kiireisessä työympäristössä. Lopuksi, tuloksista nousi merkittävä tarve konkreettisille esimerkkitapauksille ja datan esittämisen tärkeydelle digitaalisen transformaation viestinnässä.
Opinnäytetyön tekijä suosittelee käyttämään tarinankerrontaa jatkossakin osana digitaalisen transformaation viestintää. Lisäksi tekijä ehdottaa harkitsemaan videoiden ja datan hyödyntämistä kyseisessä viestinnässä enenevissä määrin. Jatkotutkimukseksi suositellaan kvantitatiivisen tutkimuksen toteuttamista tukemaan tämän tutkimuksen reliabiliteettia.
The theoretical part of the study focused on change communications and on the theoretically acknowledged ways of conveying messages through storytelling to enhance employee engagement during change. The present study was conducted using qualitative research methodology. The research data was collected through individual, semi-structured interviews among six employees of the subject organisation.
The results of the study revealed a high level of desire for stories in the organisation’s internal communications. When feelings were stimulated, stories were found to help with memory recollection, and stories in general were seen as an able medium in converting abstract matters into a more comprehensible form. Visual storytelling was found to be more easily consumed in today’s hectic worklife, rather than written articles. Finally, the need for concrete use cases and the importance of presenting more data in communicating digital transformation was prominent among the interviewees.
The author recommends keeping storytelling as a part of communicating the digital transformation, and furthermore to consider increasing the utilisation of video and data in the said communications. It is also recommended that further research using quantitative methods would be carried out to strengthen the reliability of the study.