Takuuprosessin toimintamallin kehittäminen
Sihvo, Sami (2019)
Sihvo, Sami
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060113936
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060113936
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli takuuprosessin toimintamallin kehittäminen autoalan yrityksessä. Tarve kehittämiselle lähti siitä, että takuutöiden kannattavuus on heikompi kuin muun korjaamotoiminnan.
Opinnäytetyön tavoitteeksi asetettiin takuuprosessin ongelmakohtien selvittäminen ja prosessin yhtenäistäminen keskitetyn takuukäsittelyn toimipisteissä. Strategisena tavoitteena oli sitouttaa henkilöstö toimimaan annettujen ohjeiden mukaisesti ja lisätä takuuprosessin kannattavuutta.
Työ on luonteeltaan kehittämistutkimus, jossa selvitetään takuuprosessin nykytila ja käyttäjien kokemukset siitä sekä esitetiin kehittämisehdotuksia näiden tulosten perusteella. Työssä käytettiin sekä kvalitatiivista, että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, jotka toteutettiin ensisijaisesti Forms-ohjelmalla tehdyllä kyselytutkimuksella. Kyselyä täydennettiin henkilökohtaisilla keskusteluilla henkilökunnan kanssa.
Tärkeimmät kehittämisehdotukset olivat työmääräyksen täyttäminen niin, että vian kuvaukset ovat selkeitä, TPI-tiedotteen (valmistajan korjausohjeet) merkitseminen työmääräykseen, kaikkien korjauksessa tarvittavien varaosien saatavuuden varmistaminen etukäteen sekä mekaanikkojen sitoutuminen dokumentoimaan kaikki tarvittavat takuukorjaukseen liittyvät työvaiheet.
Opinnäytetyön tavoitteeksi asetettiin takuuprosessin ongelmakohtien selvittäminen ja prosessin yhtenäistäminen keskitetyn takuukäsittelyn toimipisteissä. Strategisena tavoitteena oli sitouttaa henkilöstö toimimaan annettujen ohjeiden mukaisesti ja lisätä takuuprosessin kannattavuutta.
Työ on luonteeltaan kehittämistutkimus, jossa selvitetään takuuprosessin nykytila ja käyttäjien kokemukset siitä sekä esitetiin kehittämisehdotuksia näiden tulosten perusteella. Työssä käytettiin sekä kvalitatiivista, että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, jotka toteutettiin ensisijaisesti Forms-ohjelmalla tehdyllä kyselytutkimuksella. Kyselyä täydennettiin henkilökohtaisilla keskusteluilla henkilökunnan kanssa.
Tärkeimmät kehittämisehdotukset olivat työmääräyksen täyttäminen niin, että vian kuvaukset ovat selkeitä, TPI-tiedotteen (valmistajan korjausohjeet) merkitseminen työmääräykseen, kaikkien korjauksessa tarvittavien varaosien saatavuuden varmistaminen etukäteen sekä mekaanikkojen sitoutuminen dokumentoimaan kaikki tarvittavat takuukorjaukseen liittyvät työvaiheet.