Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Selvitys kuluttajien ostopäätöksiin vaikuttavista tekijöistä rakennusmateriaalihankinnoissa

Tolonen, Timo; Juola, Heidi (2019)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö_Juola_Tolonen_theseus.pdf (5.527Mt)
Lataukset: 


Tolonen, Timo
Juola, Heidi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113861
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä selvitys kuluttajien ostopäätöksiin vaikuttavista tekijöistä
rakennusmateriaalien hankinnassa. Työn lähtökohtana oli tutkimuksen tarpeellisuus caseyritykselle,
jossa toinen opinnäytetyöntekijöistä työskenteli. Kohdeyritys oli kotimainen rakennusmateriaaleja
valmistava startup-yritys. Tarkoituksena oli saada ymmärrys teoriapohjaa
ja tutkimusmenetelmiä käyttäen ostopäätöksiin vaikuttavista tekijöistä, joita yritys pystyy
hyödyntämään omassa internet-markkinoinnissa. Työn teoriaosuudessa selvitettiin pääosin
kirjallisuuden avulla kuluttajien ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä sekä internet-markkinointia.
Ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä lähestyttiin kuluttajien kovilla ja pehmeillä
tiedoilla eli demograafisten, psykologisten ja sosiaalisten tekijöiden kautta.
Työn selvitysosuudessa yhdistettiin kaksi tutkimusmenetelmää tuloksien luotettavuuden parantamiseksi.
Selvitysosuudessa käytettiin laadullista ja määrällistä tutkimusmenetelmää.
Laadullinen selvitystyö toteutettiin mukavuuspoimintaa hyödyntäen henkilöhaastatteluina.
Haastatteluita tehtiin yhdeksän kappaletta. Laadullisen selvitysosuuden jälkeen tuloksien
määrällinen selvitys toteutettiin kyselytutkimuksen muodossa Raksakimppa Uusimaa -Facebook-
ryhmässä. Kyselytutkimukseen saatiin vastauksia yhteensä 114 kappaletta. Selvityksen
perusjoukkona olivat kuluttajat, jotka olivat rakentaneet, rakennuttaneet tai remontoineet
viimeisen kymmenen vuoden aikana.
Selvityksen tuloksena syntyi kattava paketti informaatiota kohdeyritykselle. Tärkeimpänä oli
suoraan kuluttajilta saatu palaute haastatteluista ja kyselytutkimuksesta. Selvityksessä ilmeni,
että kuluttajille usein tärkein kriteeri rakennusmateriaalihankinnoissa oli hinta-laatusuhde.
Kestävissä ratkaisuissa hinnan merkitys ostopäätöksen vaikuttavana tekijänä pieneni.
Rakennustarvikkeiden ostopaikkana suosittiin selkeästi eniten K-raudan palveluita.
Kuluttajat etsivät tietoa rakennustarvikkeista ensin Google haun kautta, josta ohjauduttiin
valmistajan tai jälleenmyyjän kotisivuille. Tuotteiden lisätietoja tarvittaessa mieluiten soitettiin
suoraan valmistajalle mutta chat-palvelu oli saanut myös nopeuden ja helppouden myötä
suosiota. Kohdeyrityksellä ei ole omaa chat-palvelua, joten palvelun lisääminen omille kotivivuille nähdään tämän työn mukaan tarpeelliseksi.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste