Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Vanhempien ja lähihenkilöiden tyytyväisyys apuvälinepalveluun ja TAIKE-taulustoon kommunikoinnin apuvälineenä

Kujanpää-Kyyhkynen, Minttu (2018)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö Apuvälinetekniikka 2018.pdf (863.2Kt)
Lataukset: 


Kujanpää-Kyyhkynen, Minttu
2018
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060214047
Tiivistelmä
Puhetta tukeva ja korvaava kommunikointi (engl. Augmentative and Alternative Communication, AAC) on viestintää, jossa käytetään esimerkiksi tukiviittomia tai kuvia. Apuvälineitä tarvitaan, kun kommunikoinnissa käytetään kuvia tai kirjoitusta. Puhevammaisten henkilöiden lähiympäristöllä on merkittävä osa kommunikoinnin apuvälineen käytössä osana arkea. Ammattilaisilta saatu käytön ohjaus ja tuki ovat myös tärkeitä kommunikoinnin apuvälineen käyttöönotossa.

Apuvälinekeskuksen Tietoteekki vastaa vaativan erityistason kommunikoinnin apuvälineistä ja apuvälineiden tarpeen arvioinnista HUS-alueella. Apuvälinepalveluprosessiin kuuluvat kommunikoinnin apuvälineen tarpeen arviointi, sovitus, käytön ohjaus, apuvälineen lainaus sekä käytön seuranta. TAIKE-taulusto on kommunikoinnin apuväline puhevammaisille henkilöille. Se on Windows-käyttöjärjestelmässä toimiva kuvakommunikointitaulusto, jota käytetään kommunikointiohjelman ja puhesynteesin kanssa.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää TAIKE-tauluston käyttäjien vanhempien ja lähihenkilöiden tyytyväisyyttä apuvälinepalveluun ja TAIKE-taulustoon kommunikoinnin apuvälineenä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvityksen perusteella tarjota Apuvälinekeskuksen Tietoteekille tietoa apuvälinepalveluun ja TAIKE-taulustoon liittyvästä tyytyväisyydestä ja tyytymättömyydestä. Tämän tiedon avulla Tietoteekin on mahdollista kehittää apuvälinepalveluaan.

Kyselyssä käytettiin QUEST 2.0-apuvälinetyytyväisyyttä arvioivaa mittaria ja erillistä kyselylomaketta, jolla kerättiin lisätietoa TAIKE-tauluston käytöstä. Kyselylomakkeet ja kyselyn tiedote postitettiin TAIKE-taulustoa käyttäville 103 asiakkaalle. Käyttäjien vanhemmat ja lähihenkilöt vastasivat kyselyyn. Kyselyyn osallistuneiden vastausprosentti oli 11. Tulosten mukaan TAIKE-taulustoon kommunikoinnin apuvälineenä ollaan pääosin tyytyväisiä. Apuvälinepalveluun ollaan jonkin verran tyytymättömämpiä.

Tulosten perusteella voidaan todeta, että ohjauskertojen määrällä ei ole suoranaista vaikutusta apuvälineen tai palvelun tyytyväisyyteen. Apuvälinepalvelun laatu on selvästi muuttunut vuosien 2012 ja 2018 välisenä ajankohtana. Aineiston luotettavuutta heikentää saatujen vastausten vähäinen määrä verrattuna lähetettyjen kyselyiden määrään. Jatkotutkimuksia voisi kohdentaa eri sairaanhoitopiireihin ja niissä luovutettujen kommunikoinnin apuvälineiden sekä niihin liittyvien palveluiden tyytyväisyyteen. Lisäksi iPadit ja niissä käytettävät kommunikointiohjelmat olisivat selvityksen kohteina ajankohtaisia.
 
Augmentative and alternative communication (AAC) is a method that provides opportunities to communicate, share thoughts and opinions with each other when speech is not an option. It is for people who are unable to use speech in their communication, people who do not understand speech very well or have difficulties to pronounce words and sentences that other people can understand them. In AAC signs, pictures and symbols or text are used for communication. When using pictures or writing there will be need for communication devices. Speech impaired people also need an example for using their communication devices. It is necessary especially when they are using high-technology devices such as computer augmented communication devices. Family and professionals are in an important role getting the device effectively in use and showing the example of how to use it.

In the Helsinki and Uusimaa Hospital District communication services are offered and controlled by the Communication and Technology Centre Tietoteekki, Helsinki, Finland.Tietoteekki is in charge of delivering the demanding high-technology communication devices and their work includes AAC assessment for the client. The evaluation is an important part of service because the communication devices need to be customized for the user. Help, support and training are required after receiving the device. TAIKE is a symbol based computer augmented communication device used together with communication software and synthetized speech generator.
The purpose of this study was to find out how satisfied parents and nearby members are
with the delivery services and computer augmented communication device TAIKE.

Data were collected by sending two questionnaires to users of TAIKE. Parents or other
nearby members of the users took part in the study by answering the questions of QUEST
2.0 and another questionnaire giving more information about using the device. The results showed that parents and nearby members are mainly satisfied with the TAIKE and less satisfied with the delivery services.

The results lead to the conclusion that the amount of help and support does not clearly affect the satisfaction of the device or service. Quality of the service on the other hand has changed between years 2012 and 2018. Future studies could focus on other hospital district areas and on the user satisfaction of their services. Satisfaction in IPads and the communication software used in them could also be of interest in future studies.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste