dc.contributor.author | Hämäläinen, Nico | |
dc.date.accessioned | 2019-06-03T09:47:33Z | |
dc.date.available | 2019-06-03T09:47:33Z | |
dc.date.issued | 2019 | - |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/172646 | |
dc.description.abstract | Insinöörityö käsittelee mahjongpelin suunnittelua ja toteutusta. Toteutettu peli pyrkii noudattamaan Euroopan mahjongliiton ylläpitämiä kilpailusääntöjä mahjongin riichivariaatiosta.
Peli toteutetaan JavaScriptillä, ja graafinen käyttöliittymä käyttää HTML5-grafiikkaa. Socket.io-kirjastoa hyödynnetään kommunikoimaan verkkopelissä palvelin- ja asiakasohjelman välillä.
Verkkopelaamisen lisäksi peliin toteutetaan mahdollisuus käyttää tekoälypelaajia sekä arvioidaan, kuinka hyviä tai ihmisen kaltaisia siirtoja ne tekevät.
Vaikka tekoälypelaajat onnistuvat joskus tekemään voittavaan tilanteeseen johtavia siirtoja, voidaan lopputuloksena todeta, että mahjong on hyvin monimutkainen eivätkä ainakaan yksinkertaiset tekoälypelaajat pelaa läheskään yhtä tehokkaasti kuin kokeneet ihmispelaajat. | - |
dc.language.iso | fin | - |
dc.rights | CC BY 4.0 | - |
dc.title | Riichi-mahjong-tekoäly | - |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | - |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:amk-2019060214100 | - |
dc.subject.specialization | Ohjelmistotuotanto | - |
dc.subject.degreeprogram | fi=Tieto- ja viestintätekniikka|sv=Informations- och kommunikationsteknik|en=Information and Communications Technology| | - |
dc.subject.yso | videopelit | - |
dc.subject.yso | moninpelit | - |
dc.subject.yso | JavaScript | - |
dc.subject.yso | node.js | - |
dc.subject.yso | HTML5 | - |
dc.subject.yso | mahjong | - |
dc.subject.yso | riichi | - |
dc.subject.yso | tekoäly | - |
dc.subject.discipline | Tietotekniikan koulutusohjelma | - |