Simulaatiopelin vaikutus sairaanhoitajaopiskelijoiden hoitotyön tietoihin sekä päätöksenteko-osaamiseen
Godbole, Suvi (2019)
Godbole, Suvi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060214067
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060214067
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää simulaatiopelin vaikutusta hoitotyöhön liittyviin tietoihin sekä päätöksenteko-osaamiseen sairaanhoitajaopiskelijoilla. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa sairaanhoitajaopiskelijoiden kliinisen osaamisen kehittymisestä simulaatiopelin avulla. Simulaatiopelin potilastilanteet, skenaariot, olivat kirurgisen potilaan hoitotilanteita ja ne luotiin virtuaaliseen peliympäristöön.
Menetelmänä tässä opinnäytetyössä käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, e-lomakkeella, osana simulaatiopelin opetusinterventiota.
Opinnäytetyötä varten sairaanhoitajaopiskelijat tekivät opetusintervention alussa ja lopussa tietotestit, jotka muodostuivat alkukyselystä ja loppukyselystä. Opetusintervention kesto oli viisi (5) vuorokautta, alkaen maanantaina ja päättyen perjantaina. Osallistujat jaettiin kahteen eri ryhmään, koe- ja kontrolliryhmään. Koeryhmä pelasi simulaatiopeliä intervention keston ajan. Simulaatiopeliin luodut skenaariot tuli pelata läpi kertaalleen. Pelaamista ei kuitenkaan rajoitettu.
Opinnäytetyön tulosten mukaan simulaatiopelin pelaamisella ei pystytty osoittamaan olevan vaikutusta hoitotyön tietoihin tai päätöksenteko-osaamiseen. Tuloksista poiketen useissa aiheeseen liittyvissä tutkimuksissa simulaatioiden on todettu lisäävät oppijan tietoja ja päätöksenteko-osaamista.
Simulaatiopelejä käytetään lisääntyvissä määrin hoitotyössä ja aihetta on mahdollista tutkia monesta eri näkökulmasta ja eri käyttäjillä. Simulaatiopeleillä voi jäljitellä rajattomasti potilastilanteita haluttua tarkoitusta varten. Jatkossa hoitotyön simulaatiopelaamisessa voi tutkia esimerkiksi pelatun ajan ja hoitotyön tietojen tai päätöksenteko-osaamisen muutoksien välistä yhteyttä.
Opinnäytetyö toteutettiin osana Metropolia ammattikorkeakoulun ja Diakonia- ammattikorkeakoulun laajempaa tutkimus- ja kehityshanketta (TKI-hanke).
Menetelmänä tässä opinnäytetyössä käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, e-lomakkeella, osana simulaatiopelin opetusinterventiota.
Opinnäytetyötä varten sairaanhoitajaopiskelijat tekivät opetusintervention alussa ja lopussa tietotestit, jotka muodostuivat alkukyselystä ja loppukyselystä. Opetusintervention kesto oli viisi (5) vuorokautta, alkaen maanantaina ja päättyen perjantaina. Osallistujat jaettiin kahteen eri ryhmään, koe- ja kontrolliryhmään. Koeryhmä pelasi simulaatiopeliä intervention keston ajan. Simulaatiopeliin luodut skenaariot tuli pelata läpi kertaalleen. Pelaamista ei kuitenkaan rajoitettu.
Opinnäytetyön tulosten mukaan simulaatiopelin pelaamisella ei pystytty osoittamaan olevan vaikutusta hoitotyön tietoihin tai päätöksenteko-osaamiseen. Tuloksista poiketen useissa aiheeseen liittyvissä tutkimuksissa simulaatioiden on todettu lisäävät oppijan tietoja ja päätöksenteko-osaamista.
Simulaatiopelejä käytetään lisääntyvissä määrin hoitotyössä ja aihetta on mahdollista tutkia monesta eri näkökulmasta ja eri käyttäjillä. Simulaatiopeleillä voi jäljitellä rajattomasti potilastilanteita haluttua tarkoitusta varten. Jatkossa hoitotyön simulaatiopelaamisessa voi tutkia esimerkiksi pelatun ajan ja hoitotyön tietojen tai päätöksenteko-osaamisen muutoksien välistä yhteyttä.
Opinnäytetyö toteutettiin osana Metropolia ammattikorkeakoulun ja Diakonia- ammattikorkeakoulun laajempaa tutkimus- ja kehityshanketta (TKI-hanke).