Lähellä asiakasta : yhteistyön ytimessä
Pennanen, Nantte (2019)
Pennanen, Nantte
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314169
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314169
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee yritysten yhteistyötä tilanteessa, jossa toisen yrityksen toimipiste on kiinteästi toisen yrityksen sisällä. Työn tarkoituksena on selvittää, millaisia asioita pitää ottaa huomioon yritysten välisessä yhteistyössä ja kuinka yhteistyössä toimimisesta saataisiin selkeää.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään yleisesti sopimuksia ja yhteistyötä sekä erilaisia yhteistyön tasoja ja verkostoitumista. Yhteistyön tasoja ovat opera-tiivinen, taktinen sekä strateginen yhteistyö, joista strateginen on syvällisin kumppanuuden taso.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena hyödyntäen ammattilais-haastatteluita henkilöille, jotka toimivat strategista yhteistyötä tekevässä yrityksessä. Tavoitteena haastatteluissa oli selvittää mahdollisimman kattavasti yhteistyöhön liittyviä asioita sekä yhteistyön hyötyjä ja haittoja.
Tutkimuksen lopputuloksena selvisi, että onnistunutta yritysten strategista yhteistyötä ohjaavat vahvasti toimivat sopimukset ja avoimuus. Ilman näitä kahta ei yhteistyöstä voida saada toimivaa.
Opinnäytetyön tulosten pohjalta on tehty suunnitelma yritykselle, joka pohtii kumppanuussuhteen syventämistä toisen yrityksen kanssa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään yleisesti sopimuksia ja yhteistyötä sekä erilaisia yhteistyön tasoja ja verkostoitumista. Yhteistyön tasoja ovat opera-tiivinen, taktinen sekä strateginen yhteistyö, joista strateginen on syvällisin kumppanuuden taso.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena hyödyntäen ammattilais-haastatteluita henkilöille, jotka toimivat strategista yhteistyötä tekevässä yrityksessä. Tavoitteena haastatteluissa oli selvittää mahdollisimman kattavasti yhteistyöhön liittyviä asioita sekä yhteistyön hyötyjä ja haittoja.
Tutkimuksen lopputuloksena selvisi, että onnistunutta yritysten strategista yhteistyötä ohjaavat vahvasti toimivat sopimukset ja avoimuus. Ilman näitä kahta ei yhteistyöstä voida saada toimivaa.
Opinnäytetyön tulosten pohjalta on tehty suunnitelma yritykselle, joka pohtii kumppanuussuhteen syventämistä toisen yrityksen kanssa.