Tekstuurimaisia neulekuoseja Storyteller Knitwearille
Haapala, Noora (2019)
Haapala, Noora
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314177
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli neulekuosien suunnittelu Storyteller Knitwearille. Lähtökohtana oli tekstuurimaiset pinnat, joita käytettiin inspiraationa kuosien suunnitteluun. Suunniteltujen kuosien toimivuutta testattiin neulekoneella tehdyillä kokeiluilla ja kuoseja myös havainnoitiin toimeksiantajan tuotteiden tasokuvissa.
Tavoitteena oli luoda tekstuurimaista pintaa muistuttavia epäesittäviä kuoseja, jotka toimivat Storyteller –vaatteessa. Samalla oli tavoitteena kartoittaa kohderyhmää ja Storyteller–asiakkaan toiveita kuosien ja värien suhteen. Tarkoituksena oli luoda useita erityylisiä vaihtoehtoja, joista valita parhaiten Storytellerin tuotteeseen sopiva kuosi.
Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin benchmarkingia, jolla tutkittiin suomalaisia neulevaateyrityksiä, niiden yhteneväisyyksiä, arvoja ja sitä, mikä tekee tuotteesta myyvän. Lisäksi tehtiin asiakaskysely, joka jaettiin toimeksiantajan asiakkaille. Kyselyssä oli esillä suunnitellut kuosit sekä värikysely, ja näiden tarkoituksen oli päätyä lopputulokseen sopivimmasta kuosista asiakkaiden mielipiteiden pohjalta.
Tavoitteena oli luoda tekstuurimaista pintaa muistuttavia epäesittäviä kuoseja, jotka toimivat Storyteller –vaatteessa. Samalla oli tavoitteena kartoittaa kohderyhmää ja Storyteller–asiakkaan toiveita kuosien ja värien suhteen. Tarkoituksena oli luoda useita erityylisiä vaihtoehtoja, joista valita parhaiten Storytellerin tuotteeseen sopiva kuosi.
Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin benchmarkingia, jolla tutkittiin suomalaisia neulevaateyrityksiä, niiden yhteneväisyyksiä, arvoja ja sitä, mikä tekee tuotteesta myyvän. Lisäksi tehtiin asiakaskysely, joka jaettiin toimeksiantajan asiakkaille. Kyselyssä oli esillä suunnitellut kuosit sekä värikysely, ja näiden tarkoituksen oli päätyä lopputulokseen sopivimmasta kuosista asiakkaiden mielipiteiden pohjalta.