Kaupallistamisen merkitys panimoiden myynninedistämisessä
Pietikäinen, Lauri (2019)
Pietikäinen, Lauri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314306
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314306
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kaupallistamisprosessin merkityksen selvittäminen myynninedistämisen kannalta
Iso-Kallan Panimo Oy:lle. Kilpailutilanne on toimialalla kasvanut viimeisten vuosien aikana runsaasti ja tarkoituksena oli selvittää toimeksiantajalle mahdollisia keinoja kilpailijoista erottautumiseksi. Kaupallistamisprosessi ja sen
onnistuminen on entistä merkittävämpi tekijä esimerkiksi asiakkaiden muuttuneesta kulutuskäyttäytymisestä ja
toimialan kehittymisestä johtuen.
Opinnäytetyössä on käsitelty kaupallistamisprosessin lisäksi tuotekehitysprosessia ja myynninedistämisen vaiheita, jotka linkittyvät kaupallistamiseen. Työn aineisto valittiin aiempien opintojaksojen pohjalta ja lähteiden luotettavuuden perusteella. Aineistoa on kerätty useasta eri painetusta ja sähköisestä lähteestä. Toiminnallisena
osana opinnäytetyötä oli työpajapäivän järjestäminen toimeksiantajan kanssa. Työpajaan sisältyi esimerkiksi
haastattelut kaupallistamis- ja tuotekehitysprosessista, sekä SWOT- ja Canvas analyysit. Työpajasta seuranneena
kehitysideana järjestettiin lisäksi tuote-esittelypäivä Iisalmen K-Supermarketissa. Työpajasta saatiin tietoa organisaation nykytilanteesta ja mahdollisista kehittämiskohteista kaupallistamisprosessia ajatellen.
Opinnäytetyön merkittävyys toimeksiantajalle on kaupallistamisprosessin kehittämisessä, jonka avulla myös
myynninedistämistä parannetaan. Opinnäytetyön luonne oli kehittämistehtävä, jonka tarkoituksena oli auttaa toimeksiantajaa erityisesti kaupallistamisen organisoinnin ja myynninedistämisen toimenpiteiden kehittämisessä.
Vaikutuksia arvioidessa opinnäytetyö osoitti, että kaupallistamisprosessin merkitys on kasvanut panimoiden toimialalla. Tulevaisuudessa kilpailutilanteen lisääntyessä erottuminen kilpailijoista on entistä haastavampaa, mistä
johtuen kaupallistamiseen panostaminen on tärkeää.
Opinnäytetyön perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että monilla aloittavilla panimoilla oluen tuotekehitysprosessi voi olla hyvin toteutettu, mutta kaupallistamisen organisointi ei kuitenkaan ole riittävällä tasolla myynninedistämisen kannalta. Kaupallistamisprosessin toteuttaminen onnistuneesti vaatii resursseja, joita varsinkaan toimialalla aloittelevilla yrityksillä ei ole. Tästä johtuen esimerkiksi henkilökohtaisella myyntityöllä ja asiakaslähtöisyydellä on suuri merkitys yrityksen menestymistä ajatellen. Onnistunut kaupallistamisen toteuttaminen ja markkinointi mahdollistaa kilpailijoista erottautumisen kilpailullisella toimialalla.
Iso-Kallan Panimo Oy:lle. Kilpailutilanne on toimialalla kasvanut viimeisten vuosien aikana runsaasti ja tarkoituksena oli selvittää toimeksiantajalle mahdollisia keinoja kilpailijoista erottautumiseksi. Kaupallistamisprosessi ja sen
onnistuminen on entistä merkittävämpi tekijä esimerkiksi asiakkaiden muuttuneesta kulutuskäyttäytymisestä ja
toimialan kehittymisestä johtuen.
Opinnäytetyössä on käsitelty kaupallistamisprosessin lisäksi tuotekehitysprosessia ja myynninedistämisen vaiheita, jotka linkittyvät kaupallistamiseen. Työn aineisto valittiin aiempien opintojaksojen pohjalta ja lähteiden luotettavuuden perusteella. Aineistoa on kerätty useasta eri painetusta ja sähköisestä lähteestä. Toiminnallisena
osana opinnäytetyötä oli työpajapäivän järjestäminen toimeksiantajan kanssa. Työpajaan sisältyi esimerkiksi
haastattelut kaupallistamis- ja tuotekehitysprosessista, sekä SWOT- ja Canvas analyysit. Työpajasta seuranneena
kehitysideana järjestettiin lisäksi tuote-esittelypäivä Iisalmen K-Supermarketissa. Työpajasta saatiin tietoa organisaation nykytilanteesta ja mahdollisista kehittämiskohteista kaupallistamisprosessia ajatellen.
Opinnäytetyön merkittävyys toimeksiantajalle on kaupallistamisprosessin kehittämisessä, jonka avulla myös
myynninedistämistä parannetaan. Opinnäytetyön luonne oli kehittämistehtävä, jonka tarkoituksena oli auttaa toimeksiantajaa erityisesti kaupallistamisen organisoinnin ja myynninedistämisen toimenpiteiden kehittämisessä.
Vaikutuksia arvioidessa opinnäytetyö osoitti, että kaupallistamisprosessin merkitys on kasvanut panimoiden toimialalla. Tulevaisuudessa kilpailutilanteen lisääntyessä erottuminen kilpailijoista on entistä haastavampaa, mistä
johtuen kaupallistamiseen panostaminen on tärkeää.
Opinnäytetyön perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että monilla aloittavilla panimoilla oluen tuotekehitysprosessi voi olla hyvin toteutettu, mutta kaupallistamisen organisointi ei kuitenkaan ole riittävällä tasolla myynninedistämisen kannalta. Kaupallistamisprosessin toteuttaminen onnistuneesti vaatii resursseja, joita varsinkaan toimialalla aloittelevilla yrityksillä ei ole. Tästä johtuen esimerkiksi henkilökohtaisella myyntityöllä ja asiakaslähtöisyydellä on suuri merkitys yrityksen menestymistä ajatellen. Onnistunut kaupallistamisen toteuttaminen ja markkinointi mahdollistaa kilpailijoista erottautumisen kilpailullisella toimialalla.