Kili-kerho kielenkehitystä tukemassa
Lääti, Viivi (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053013431
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053013431
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja järjestää Kili -kerho viidelle neljä-viisi -vuotiaalle lapselle, jotka opettelevat suomea toisena kielenä. Kili -kerhossa yhdistyvät kieli ja liikunta ja se perustuu Kili -ryhmäkuntoutusohjelmaan, joka on suunniteltu tukemaan kielen kehitystä varhaiskasvatuksessa. Toimeksiantajana toimi kajaanilainen päiväkoti. Opinnäytetyö on muodoltaan toiminnallinen. Työn tavoitteena oli tukea Kili -kerhoon osallistuvien lapsien suomen kielen kehitystä. Tarkoituksena opinnäytetyössä oli soveltaa Kili -ryhmäkuntoutusohjelmaa ja suunnitella, sekä toteuttaa Kili -kerho suomea toisena kielenä opetteleville lapsille.
Opinnäytetyöprosessin aloitus tapahtui keväällä 2018, kun toimeksiantaja oli löytynyt ja opinnäytetyön suunnitelma oli valmis. Keväällä ja kesällä Kili -kerhon ideointi jatkui ja kohderyhmä valikoitui yhdessä päiväkodin henkilöstön kanssa. Kili -kerho suunniteltiin kahdeksan kerran kokonaisuudeksi, jossa tehtiin kielellisiä ja liikunnallisia harjoituksia kielen kehityksen tukemiseksi. Kerho toteutettiin osallistujien kielen kehityksen tavoitteiden mukaisesti.
Teoriaosuus esittelee kielen kehityksen etenemistä ja tasoa neljä-viisi -vuotiailla lapsilla. Teoriassa käsitellään myös maahanmuuttajataustaisten lasten kielen kehityksen haasteita, erityisen tuen tarvetta ja oppimista.
Kili -kerhon suunnittelu, toteutus ja arviointi antoivat kokemusta eri menetelmien käytöstä ja maahanmuuttajalasten kanssa toimimisesta. Työntekijöiltä palaute kerättiin kirjallisena ja osallistuneilta lapsilta suullisesti ja yksilöllisesti. Palautteiden perusteella lapset olivat hyötyneet kerhosta ja pitäneet toimintaa mielekkäänä.
Lapsen kielen kehityksen tukeminen on merkityksellistä. Opinnäytetyöni vahvisti käsitystä, että varhaiskasvatuksen rooli on suuri suomea toisena kielenä opettelevien lasten kielen kehityksen tukemisessa. Toiminnallinen kaksikielisyys edistää lapsen hyvinvointia, oppimista ja yhteiskuntaan kuuluvuuden tunnetta.
Opinnäytetyöprosessin aloitus tapahtui keväällä 2018, kun toimeksiantaja oli löytynyt ja opinnäytetyön suunnitelma oli valmis. Keväällä ja kesällä Kili -kerhon ideointi jatkui ja kohderyhmä valikoitui yhdessä päiväkodin henkilöstön kanssa. Kili -kerho suunniteltiin kahdeksan kerran kokonaisuudeksi, jossa tehtiin kielellisiä ja liikunnallisia harjoituksia kielen kehityksen tukemiseksi. Kerho toteutettiin osallistujien kielen kehityksen tavoitteiden mukaisesti.
Teoriaosuus esittelee kielen kehityksen etenemistä ja tasoa neljä-viisi -vuotiailla lapsilla. Teoriassa käsitellään myös maahanmuuttajataustaisten lasten kielen kehityksen haasteita, erityisen tuen tarvetta ja oppimista.
Kili -kerhon suunnittelu, toteutus ja arviointi antoivat kokemusta eri menetelmien käytöstä ja maahanmuuttajalasten kanssa toimimisesta. Työntekijöiltä palaute kerättiin kirjallisena ja osallistuneilta lapsilta suullisesti ja yksilöllisesti. Palautteiden perusteella lapset olivat hyötyneet kerhosta ja pitäneet toimintaa mielekkäänä.
Lapsen kielen kehityksen tukeminen on merkityksellistä. Opinnäytetyöni vahvisti käsitystä, että varhaiskasvatuksen rooli on suuri suomea toisena kielenä opettelevien lasten kielen kehityksen tukemisessa. Toiminnallinen kaksikielisyys edistää lapsen hyvinvointia, oppimista ja yhteiskuntaan kuuluvuuden tunnetta.