Tyylitellyn lohikäärmehahmon suunnittelu – Case Raku
Gerasimoff, Sami (2019)
Gerasimoff, Sami
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314387
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on esittää tyylitellyn hahmon visuaalisen suunnittelun keskeisiä tapoja, keinoja sekä yleinen työnkulku. Työssä tutkitaan myös keinoja, joilla hahmon persoonallisuutta ja tarinaa voisi visualisoida hahmon designissa. Aihe käydään tyylitellyn lohikäärmehahmon suunnittelun kautta ja opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa suunnitellaan hahmo kuvitteelliseen animaatioelokuvaan.
Opinnäytetyössä esitellään erilaisia hahmosuunnittelussa käytettyjä tapoja ja keinoja. Muodon, värin ja siluetin merkitystä tutkitaan suunnittelussa ja niitä sovelletaan hahmon suunnittelussa. Opinnäytetyö alkaa vahvasti teoria ja tutkimustyöllä, mutta opinnäytetyön edetessä se laajenee enemmän visuaaliseksi prosessikuvaukseksi. Hahmon suunnittelun yhteydessä perustelen valintojani aina kuvallisten esimerkkien avulla. Lopuksi esitellään hahmosta vielä tarinakeskeinen kuva kaiken muun visuaalisen työn lisäksi.
Opinnäytetyössä avautui moni asia, joka on hyvä ottaa huomioon hahmosuunnittelussa. Tärkeää on tietää, mihin hahmo on tulossa, sillä monet seikat vaikuttavat esimerkiksi hahmon luettavuuteen. Hahmon ulkonäöllä ja eleillä voi olla hyvinkin merkittävä vaikutus katsojaan. Esimerkiksi väreillä ja muodoilla voidaan vaikuttaa paljonkin siihen, minkälaisena hahmo koetaan. Taustatutkimuksella ja hahmon oman historian tuntemisella on myös hyvin tärkeä rooli hahmosuunnittelussa. Niiden tunteminen auttoi hahmon tarinan kertomisessa sen visuaalisessa designissa.
Opinnäytetyössä esitellään erilaisia hahmosuunnittelussa käytettyjä tapoja ja keinoja. Muodon, värin ja siluetin merkitystä tutkitaan suunnittelussa ja niitä sovelletaan hahmon suunnittelussa. Opinnäytetyö alkaa vahvasti teoria ja tutkimustyöllä, mutta opinnäytetyön edetessä se laajenee enemmän visuaaliseksi prosessikuvaukseksi. Hahmon suunnittelun yhteydessä perustelen valintojani aina kuvallisten esimerkkien avulla. Lopuksi esitellään hahmosta vielä tarinakeskeinen kuva kaiken muun visuaalisen työn lisäksi.
Opinnäytetyössä avautui moni asia, joka on hyvä ottaa huomioon hahmosuunnittelussa. Tärkeää on tietää, mihin hahmo on tulossa, sillä monet seikat vaikuttavat esimerkiksi hahmon luettavuuteen. Hahmon ulkonäöllä ja eleillä voi olla hyvinkin merkittävä vaikutus katsojaan. Esimerkiksi väreillä ja muodoilla voidaan vaikuttaa paljonkin siihen, minkälaisena hahmo koetaan. Taustatutkimuksella ja hahmon oman historian tuntemisella on myös hyvin tärkeä rooli hahmosuunnittelussa. Niiden tunteminen auttoi hahmon tarinan kertomisessa sen visuaalisessa designissa.