Flexiputken hitsauskelkan päivittäminen
Fyrstén, Keijo (2019)
Fyrstén, Keijo
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314432
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314432
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä oli muovisen viemäriputken eli flexiputken hitsauskelkan ja putkikiinnikkeiden päivittäminen. Työn tärkein tavoite oli saada laitteistosta mahdollisimman tarkka ja varmatoiminen. Laitteiston kokonaispainoa piti saada pudotettua pienemmäksi käytettävyyden ja liikuteltavuuden takia.
Nykyinen laitteisto on valmistuksen kannalta hankala ja vanhanaikainen. Laitteiston kokoonpano on tähän saakka toteutettu hitsaamalla, mikä aiheuttaa laitteiston toimivuuteen ongelmia. Tällaisella kokoonpanomenetelmällä ei päästä tarpeeksi tarkkoihin lopputuloksiin, minkä takia laitteisto täytyi suunnitella uudelleen SolidWorks-sovellusta apuna käyttäen. Uudesta versiosta poistettiin lähes kaikki hitsattavat saumat ja ne korvattiin ruuviliitoksilla. Ruuviliitosten avulla hitsauskelkka pystytään valmistamaan standardisoitujen toleranssien mukaan, mikä parantaa huomattavasti laitteiston toimivuutta ja helpottaa laitteiston kokoonpanoa. Materiaaliksi uudelle laitteistolle valittiin alumiini entisen teräksen sijaan sen keveämmän ominaispainon takia. Koska hitsauskelkan fyysiset muodot muuttuivat, täytyi putkikiinnikkeet suunnitella uudelleen. Putkikiinnikkeiden vanhat vipulukot poistettiin kokonaan ja lukitusmekanismi siirrettiin suoraan hitsauskelkkaan. Mikäli kelkan nyrjähdyslukko ei kuitenkaan jostain syystä toimi halutulla tavalla, kehitettiin kelkkaan lisävarusteeksi putkipuristin.
Uusi malli tarkistettiin ja todettiin valmistuskelpoiseksi osia valmistavan konepajan kanssa. Valmista prototyyppiä ei kuitenkaan vielä ole päästy kokeilemaan käytännössä.
Nykyinen laitteisto on valmistuksen kannalta hankala ja vanhanaikainen. Laitteiston kokoonpano on tähän saakka toteutettu hitsaamalla, mikä aiheuttaa laitteiston toimivuuteen ongelmia. Tällaisella kokoonpanomenetelmällä ei päästä tarpeeksi tarkkoihin lopputuloksiin, minkä takia laitteisto täytyi suunnitella uudelleen SolidWorks-sovellusta apuna käyttäen. Uudesta versiosta poistettiin lähes kaikki hitsattavat saumat ja ne korvattiin ruuviliitoksilla. Ruuviliitosten avulla hitsauskelkka pystytään valmistamaan standardisoitujen toleranssien mukaan, mikä parantaa huomattavasti laitteiston toimivuutta ja helpottaa laitteiston kokoonpanoa. Materiaaliksi uudelle laitteistolle valittiin alumiini entisen teräksen sijaan sen keveämmän ominaispainon takia. Koska hitsauskelkan fyysiset muodot muuttuivat, täytyi putkikiinnikkeet suunnitella uudelleen. Putkikiinnikkeiden vanhat vipulukot poistettiin kokonaan ja lukitusmekanismi siirrettiin suoraan hitsauskelkkaan. Mikäli kelkan nyrjähdyslukko ei kuitenkaan jostain syystä toimi halutulla tavalla, kehitettiin kelkkaan lisävarusteeksi putkipuristin.
Uusi malli tarkistettiin ja todettiin valmistuskelpoiseksi osia valmistavan konepajan kanssa. Valmista prototyyppiä ei kuitenkaan vielä ole päästy kokeilemaan käytännössä.