Laulutekniikan ihanteita ennen ja nyt: Havaintoja ja näkemyksiä oopperalaulutekniikasta 1900-luvun alkupuolella ja nykyaikana
Saaritsa, Anna (2019)
Saaritsa, Anna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314507
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314507
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin oopperalaulutekniikassa tapahtuneita muutoksia vertaamalla 1900-luvun alkupuolta nykyaikaan eli noin 2000-lukuun ääni-ihanteessa tapahtuneiden muutosten näkökulmasta ja ensisijaisesti naisäänten kautta. Työn lähtökohtana oli oma kiinnostukseni oopperalaulajien laulutekniikassa kuultaviin eroihin vanhoissa ja nykyaikaisissa äänitteissä.
Käsittelin työssäni aluksi oopperalaulutekniikan syntyä sekä tuon ajan ihanteita ja piirteitä tutustumalla alkuperäisen bel canton kehittämiseen. Varsinaiset tutkittaviksi valitsemani aikakaudet sekä yhteenvedon niistä käsittelin jokaisen omassa luvussaan. Ensin keskityin 1900-luvun alkupuolen tekniikkaan ja ääni-ihanteisiin kuuntelemalla äänitteitä ja analysoimalla niissä kuultavia lauluteknisiä piirteitä. Tätä lukua jatkoin tutustumalla laulun ja oopperan ammattilaisten aiheesta kirjoittamaan materiaaliin ja peilasin kuulemaani siihen. Seuraavassa luvussa annoin puheenvuoron kolmelle aikamme laulupedagogian ammattilaiselle esittämällä heille kysymyksiä nykyaikaisesta ääni-ihanteesta sekä laulutekniikassa tapahtuneista muutoksista. Lopuksi vertailin kaikkia näitä tutkimuksen osia keskenään.
Käyttämästäni aineistosta kävi ilmi, että laulutekniikassa ja sen ihanteissa näyttäisi olevan eroja, kun verrataan keskenään 1900-luvun alkupuolta ja nykyaikaa. Sen perusteella muutoksiin ovat saattaneet vaikuttaa muun muassa nykyiset tyylisuuntaukset sekä erilaiset painotukset tekniikan opettamisessa. Tulokset jäivät kuitenkin epätarkoiksi.
Työn tavoitteena oli muun muassa herättää keskustelua laulutekniikan muuttumisesta sekä uteliaisuutta tutustua myös vanhoihin oopperaäänitteisiin, jotka tuntuvat monin paikoin painuneen unohduksiin. Uskon tämän olevan niin laulunopiskelijoille ja muille laulun sekä oopperan parissa toimiville kuin innokkaille oopperanystävillekin kiinnostava aihe, jonka tiedostaminen antaa perspektiiviä oopperassa käytettävän laulutekniikan monipuoliseen hahmottamiseen ja ymmärtämiseen.
Käsittelin työssäni aluksi oopperalaulutekniikan syntyä sekä tuon ajan ihanteita ja piirteitä tutustumalla alkuperäisen bel canton kehittämiseen. Varsinaiset tutkittaviksi valitsemani aikakaudet sekä yhteenvedon niistä käsittelin jokaisen omassa luvussaan. Ensin keskityin 1900-luvun alkupuolen tekniikkaan ja ääni-ihanteisiin kuuntelemalla äänitteitä ja analysoimalla niissä kuultavia lauluteknisiä piirteitä. Tätä lukua jatkoin tutustumalla laulun ja oopperan ammattilaisten aiheesta kirjoittamaan materiaaliin ja peilasin kuulemaani siihen. Seuraavassa luvussa annoin puheenvuoron kolmelle aikamme laulupedagogian ammattilaiselle esittämällä heille kysymyksiä nykyaikaisesta ääni-ihanteesta sekä laulutekniikassa tapahtuneista muutoksista. Lopuksi vertailin kaikkia näitä tutkimuksen osia keskenään.
Käyttämästäni aineistosta kävi ilmi, että laulutekniikassa ja sen ihanteissa näyttäisi olevan eroja, kun verrataan keskenään 1900-luvun alkupuolta ja nykyaikaa. Sen perusteella muutoksiin ovat saattaneet vaikuttaa muun muassa nykyiset tyylisuuntaukset sekä erilaiset painotukset tekniikan opettamisessa. Tulokset jäivät kuitenkin epätarkoiksi.
Työn tavoitteena oli muun muassa herättää keskustelua laulutekniikan muuttumisesta sekä uteliaisuutta tutustua myös vanhoihin oopperaäänitteisiin, jotka tuntuvat monin paikoin painuneen unohduksiin. Uskon tämän olevan niin laulunopiskelijoille ja muille laulun sekä oopperan parissa toimiville kuin innokkaille oopperanystävillekin kiinnostava aihe, jonka tiedostaminen antaa perspektiiviä oopperassa käytettävän laulutekniikan monipuoliseen hahmottamiseen ja ymmärtämiseen.