Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Urheilusisältö Viafreessä : Mikä sisältö ihmisiä kiinnostaa, ja miten heidät houkutellaan sen pariin?

Meling, Tuomas (2019)

Avaa tiedosto
Opinnäytetyö (13.10Mt)
Lataukset: 


Meling, Tuomas
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314496
Tiivistelmä
Suomi on urheilukansaa. Maksu-tv-kanavat kasvattavat suosiotaan ja hankkivat kiihtyvällä tahdilla urheiluoikeuksia katalogiinsa. Kaikkea sisältöä ei kannata kuitenkaan pitää maksumuurin takana, sillä verkko on avannut sisällön käytölle uusia väyliä. Omien urheiluoikeuksien tapahtumista kannattaa itse uutisoida ja hankkia yleisöä sosiaalisen median kautta. Muotona on yksinkertainen video tapahtumasta irroitettuna. Tälle videolle pitää saada mahdollisimman paljon katseluita – tässä tärkeintä on luonnollisesti aihe, mutta heti sen perässä otsikko, artikkelikuva ja sosiaalisen median julkaisu. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan sitä, mikä tekee videosta tehokkaan ja mikä houkuttelee katsojat sen pariin ja mahdollisesti lopulta ostamaan kanavapaketin. Teoriaosuudessa käydään läpi verkkouutisia, otsikointia sekä artikkelikuvan käyttöä.

Tutkimusosuuden aineistona on käytetty Google Analyticsin avulla selvitettyjä Viafreen videoiden näyttömääriä aikavälillä 1.8.2018-5.3.2019. Analyysiin on luotu kuusi eri aihekategoriaa, joihin on etsitty jokaisen aiheen kymmenen katsotuinta videota. Näistä 60:sta otsikosta on etsitty yhdistäviä tekijöitä paitsi otsikosta, myös artikkelikuvasta ja sosiaalisen median Facebook-postauksesta.

Analyysista käy hyvin ilmi se, mikä saa suomalaiset klikkaamaan Viafreen videota ja millainen sisältö heitä kiinnostaa. Opinnäytetyössä on myös esimerkkejä julkaisuista, mitkä eivät ole kiinnostaneet käytännössä ketään.

Tutkimuksesta selviää selviä seikkoja. Tunnepitoinen video ja otsikko vetoavat suomalaisiin, kliininen ja steriili, toteava otsikko ei houkuttele katsojia. Kaikki tutkimuksessa olevat 60 otsikkoa ovat vähintään kaksiosaisia – pituus on yksi tekijä houkuttelevuudessa (joskin tavan toimivuus houkuttelee tekemään enemmän kaksiosaisia ja pitkiä otsikoita, jolloin lyhyet jäävät määrällisesti varjoon). Lisäksi artikkelikuvan merkitystä ei voi väheksyä; se pysäyttää sosiaalisen median selaajan, joka pitää sekunnissa vakuuttaa siitä, että artikkelia kannattaa klikata. Tässä myös sosiaalisen median päivitys, eli postaus, on elintärkeä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste