Point Animation : pluginin kehitys Messiah-ohjelmalle
Kytölä, Pekka (2010)
Kytölä, Pekka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010082512741
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010082512741
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä tehtiin Point Animation -plugin Messiah-ohjelmaan. Point Animation mahdollistaa käyttäjäystävällisen verteksien manipuloinnin ja animoinnin. 3D-mallia voidaan muokata tarvittaessa joka kuvassa, jolloin väliin jääneet kuvat interpoloidaan animaation sulavuuden varmistamiseksi.
Point Animationin kehityksessä suurin ongelma oli verteksien liikkeiden relatiivisuus; erilaisten deformereiden vaikutusta mallin suuntaan ja sijaintiin on käytännössä mahdotonta ennakoida. Tähän ongelmaan kirjoittaja ehdottaa ratkaisua, jonka periaate pohjautuu teksturoinnissa käytettyyn tangetspace-tekniikkaan. Tangentspace-tekniikan hahmottamiseksi työssä käsitellään 3d-grafiikassa käytettäviä matriiseja.
Point Animation julkaistiin osana Messiah-ohjelmaa. Sitä on käytetty kiireisen aikataulun mainosproduktioissa tehokkaaseen virheiden korjaamiseen animaatiosta, jossa perinteisesti on käytetty morph-tekniikkaa. Point Animationin avulla voidaan luoda uusi kerros verteksianimaatiota entisen päälle ja se täydentää hyvin luilla tai morph-tekniikalla toteutettua animaatiota.
Point Animationin kehityksessä suurin ongelma oli verteksien liikkeiden relatiivisuus; erilaisten deformereiden vaikutusta mallin suuntaan ja sijaintiin on käytännössä mahdotonta ennakoida. Tähän ongelmaan kirjoittaja ehdottaa ratkaisua, jonka periaate pohjautuu teksturoinnissa käytettyyn tangetspace-tekniikkaan. Tangentspace-tekniikan hahmottamiseksi työssä käsitellään 3d-grafiikassa käytettäviä matriiseja.
Point Animation julkaistiin osana Messiah-ohjelmaa. Sitä on käytetty kiireisen aikataulun mainosproduktioissa tehokkaaseen virheiden korjaamiseen animaatiosta, jossa perinteisesti on käytetty morph-tekniikkaa. Point Animationin avulla voidaan luoda uusi kerros verteksianimaatiota entisen päälle ja se täydentää hyvin luilla tai morph-tekniikalla toteutettua animaatiota.