Omakuva-työpaja Tampereen Tyttöjen Talolla® : Kohtaamisia kuvien äärellä
Kempas, Katri (2010)
Kempas, Katri
Hämeen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010082512751
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010082512751
Tiivistelmä
Opinnäytetyö kertoo Omakuva-työpajasta Tampereen Tyttöjen Talolla®. Tekijä suunnitteli, toteutti ja ohjasi Omakuva-työpajan itse. Työssä pohdittiin Omakuva-työpajan merkitystä siihen osallistuneille tytöille. Pohdinnan alla oli myös, vastaako Omakuva-työpaja erityisnuorisotyön ja tyttötyön haasteisiin ja voiko se myös ehkäistä syrjäytymistä.
Opinnäytetyön tausta-ajatukset olivat tekijälle omakohtaisia. Taustateoriaa haettiin ekspressiivisestä kuvataideterapiasta sekä kuvataidekasvatuksen kirjallisuudesta. Tutkimusote oli fenomenologinen ja tutkimusmenetelmä oli laadullinen. Aineisto koostui Omakuva-työpajassa syntyneistä kuvista, äänitetyistä ryhmäkeskusteluista sekä kuvista kirjoitetuista teksteistä. Myös tutkimuspäiväkirjaan kirjatut havainnot olivat aineiston osana.
Aineiston analyysissä ilmeni, että Omakuva-työpajassa syntyneet kuvat herättivät tytöt pohtimaan omaa itseä, omia haaveita ja mieltymyksiä. Kuvien kautta työpajaan osallistuneet saattoivat tuoda esille sisäistä maailmaansa. Ryhmän vaikutus Omakuva-työpajan vuorovaikutukseen koettiin mielenkiintoiseksi.
Omakuvatyöskentely on hyvä metodi erityisnuorisotyössä ja tyttötyössä. Sen merkitys näkyy oman itsen pohdinnassa. Se on yksi tekniikka, jolla voidaan opettaa oman itsen näkemistä suhteessa ympäröivään yhteiskuntaan.
Opinnäytetyön tausta-ajatukset olivat tekijälle omakohtaisia. Taustateoriaa haettiin ekspressiivisestä kuvataideterapiasta sekä kuvataidekasvatuksen kirjallisuudesta. Tutkimusote oli fenomenologinen ja tutkimusmenetelmä oli laadullinen. Aineisto koostui Omakuva-työpajassa syntyneistä kuvista, äänitetyistä ryhmäkeskusteluista sekä kuvista kirjoitetuista teksteistä. Myös tutkimuspäiväkirjaan kirjatut havainnot olivat aineiston osana.
Aineiston analyysissä ilmeni, että Omakuva-työpajassa syntyneet kuvat herättivät tytöt pohtimaan omaa itseä, omia haaveita ja mieltymyksiä. Kuvien kautta työpajaan osallistuneet saattoivat tuoda esille sisäistä maailmaansa. Ryhmän vaikutus Omakuva-työpajan vuorovaikutukseen koettiin mielenkiintoiseksi.
Omakuvatyöskentely on hyvä metodi erityisnuorisotyössä ja tyttötyössä. Sen merkitys näkyy oman itsen pohdinnassa. Se on yksi tekniikka, jolla voidaan opettaa oman itsen näkemistä suhteessa ympäröivään yhteiskuntaan.