CRM-opetuksen toimintaympäristö ja käyttöönoton vaihtoehdot RAMK:ssa
Naskali, Tuomas (2010)
Naskali, Tuomas
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010053010958
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010053010958
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa Microsoft Dynamics CRM 4.0 -ohjelman tarjoamia mahdollisuuksia liittyen Rovaniemen ammattikorkeakoulun sisäisten opetusympäristöjen ja asiakkuudenhallinnan kehittämiseen. Asiakkuudenhallinnalla eli lyhentäen CRM:illa tarkoitetaan tässä asiakasnäkökulmasta lähtevää kaupankäynnin strategiaa. Sen käytettävyys perustuu korkeatasoiseen tiedon saantiin asiakkaista.
CRM:n tärkein tavoite on kehittää organisaation suhdetta sen asiakkaisiin. Asiakkaat nähdään keskeisenä arvon eli asiakkaasta saadun kokonaishyödyn lähteenä. Mitä tiiviimpi suhde organisaatioilla on sen tärkeimpiin asiakkaisiin, sitä paremmin organisaatio hyötyy asiakkaistaan. Toisaalta asiakas hyötyy entistä yksilöidymmästä palvelusta. Apuna tässä prosessissa käytetään CRM-ohjelmistoja. CRM-ohjelmistot ovat luonteeltaan relaatiotietokantapohjaisia sovelluksia, joiden avulla on mahdollista ylläpitää tietokantaa organisaation asiakkuuksista.
Tässä opinnäytetyössä Dynamics CRM 4.0 -ohjelmisto asennettiin laboratorioympäristöön ja tutkimuksen tarkoituksena oli dokumentoida ja ymmärtää käyttöönoton eri vaiheita. Tulokset osoittivat, että Dynamics CRM 4.0:n käyttöönotto on yleisesti ottaen helppoa, jos tarvittavat alkuvalmistelut on toteutettu huolellisesti ja käytössä olevat työvälineet ja ohjelmistot ovat yhteensopivia Dynamics CRM -ohjelmiston kanssa. Opetusvälineeksi ohjelma soveltuu hyvin.
CRM:n tärkein tavoite on kehittää organisaation suhdetta sen asiakkaisiin. Asiakkaat nähdään keskeisenä arvon eli asiakkaasta saadun kokonaishyödyn lähteenä. Mitä tiiviimpi suhde organisaatioilla on sen tärkeimpiin asiakkaisiin, sitä paremmin organisaatio hyötyy asiakkaistaan. Toisaalta asiakas hyötyy entistä yksilöidymmästä palvelusta. Apuna tässä prosessissa käytetään CRM-ohjelmistoja. CRM-ohjelmistot ovat luonteeltaan relaatiotietokantapohjaisia sovelluksia, joiden avulla on mahdollista ylläpitää tietokantaa organisaation asiakkuuksista.
Tässä opinnäytetyössä Dynamics CRM 4.0 -ohjelmisto asennettiin laboratorioympäristöön ja tutkimuksen tarkoituksena oli dokumentoida ja ymmärtää käyttöönoton eri vaiheita. Tulokset osoittivat, että Dynamics CRM 4.0:n käyttöönotto on yleisesti ottaen helppoa, jos tarvittavat alkuvalmistelut on toteutettu huolellisesti ja käytössä olevat työvälineet ja ohjelmistot ovat yhteensopivia Dynamics CRM -ohjelmiston kanssa. Opetusvälineeksi ohjelma soveltuu hyvin.