Jyvässeudun Jälkkäri : koululaisten iltapäivätoiminta varhaiskasvatuksen toimintaympäristönä
Jauhiainen, Taina (2008-10-20)
Jauhiainen, Taina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-10-20
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1226313022-2
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1226313022-2
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena oli kartoittaa Jyvässeudun koululaisten iltapäivätoiminta Jälkkärin merkitystä perheille vanhempien arvioimana. Tutkimus oli laadullinen ja keräsin aineiston teemahaastattelemalla Jälkkäritoiminnassa mukana olevien lasten vanhempia. Litteroin haastattelut ja analysoin materiaalin aineistolähtöisesti teemoittain. Haastattelut tein keväällä 2008. Vanhemmat kokivat Jälkkäritoiminnan tarpeellisena sekä heidän perheilleen että yhteiskunnallisella tasolla. Jälkkäritoiminnassa koettua vertaistukea sekä lasten kasvun tukea pidettiin erityisen tärkeänä. Myös kasvatuskumppanuus sekä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukeminen nähtiin merkittävänä osana Jälkkäritoimintaa. Vanhemmille tärkeitä asioita olivat lisäksi turvallinen kasvuympäristö sekä huolenpito heidän lapsistaan. Jälkkäritoimintaa järjestettiin Jyvässeudulla lukuvuonna 2007 – 2008 viiden kunnan alueella ja tutkimukseen osallistui vastaajia kaikista yhteistyökunnista. Jälkkäritoimintaa toteutetaan yhteistyössä perheen ja ohjaajien kanssa. Myös koulun ja muiden tahojen kanssa tehtävä yhteistyö ja sen merkitys korostui ja herätti kehitysehdotuksia. Jälkkäritoiminta nähtiin sekä hoidollisena että kasvatuksellisena toimintana, jonka toivotaan tulevaisuudessa lisääntyvän yhä vanhempien lasten keskuuteen. Nykyisellään Jälkkäri palvelee ensisijaisesti ensimmäisen ja toisen luokan oppilaita sekä vanhempia, erityisopetukseen siirrettyjä oppilaita. Jälkkäri tarjoaa vapaa-ajan toimintaa, jossa korostuvat vapaaehtoisuus, erilaiset toiminnalliset sisällöt sekä yksilön ja ryhmän tasa-arvoinen kohtelu ja huomioon ottaminen. Toimintaa kehitetään jatkuvasti saadun palautteen pohjalta ja sen tarkoitus on toteuttaa sekä varhaiskasvatuksen että perusopetuslain mukaisia toimintasisältöjä, joissa näkyvät lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen tukeminen, yhteisöllisyys ja turvallisen kasvuympäristön tarjoaminen.