Kalajoen kaupungin perhepäivähoidon pedagogisen toiminnan ja toiminnanohjauksen vahvistaminen - tiimityöskentelymalli
Tikkanen, Elisa (2019)
Tikkanen, Elisa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414808
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414808
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuslaki sekä valtakunnallinen varhaiskasvatussuunnitelma velvoittavat, että varhaiskasvatusta tulee arvioida ja kehittää, jotta se on laadukasta ja tukee lapsen hyvinvointia, osallisuutta ja oppimista. Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena on osaltaan vastata tähän velvoitteeseen.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli vahvistaa työni toimeksiantajan, Kalajoen kaupungin
perhepäivähoidon pedagogista toimintaa ja toiminnanohjausta. Tutkimusvaiheen tarkoituksena oli selvittää perhepäivähoitajien ja varhaiskasvatus ohjaajien mielipiteitä ja tarpeita tiimityöskentelystä. Opinnäytetyön tuloksena syntyi perhepäivähoitajille ja varhaiskasvatusohjaajille, pedagogisen toiminnan suunnittelua, arviointia ja kehittämistä tukeva sekä heidän työhyvinvointiaan lisäävä tiimityöskentelymalli.
Tutkimukseni oli laadullinen kehittämistyö. Tutkimusvaiheen aineistonkeruun toteutin laatimalla kyselylomakkeen (liite 1), joka sisälsi sekä avoimia että strukturoituja kysymyksiä. Analyysivaihe toteutettiin käyttäen sisällönanalyysiä. Tulosten pohjalta syntyi tiimityöskentelymalli, joka otettiin asteittain käyttöön syksyllä 2018. Toukokuussa 2019 toteutettiin väliarviointi, jonka perusteella tiimityöskentelymalli muotoutui lopulliseen muotoonsa.
Tutkimustulosten mukaan tiimityöskentelymalli auttaa varhaiskasvatustyön suunnittelua, arviointia ja kehittämistä. Tiimitapaamisten avulla perhepäivähoitajat kokivat saavansa paremmin vertaistukea toisilta perhepäivähoitajilta sekä ohjaajalta. Varhaiskasvatusohjaajien osuus työssä jää suppeammaksi, mutta tulokset kuitenkin osoittavat, että myös varhaiskasvatusohjaajien mielestä tiimityöskentelymalli tuo perhepäivähoitajat ja ohjaajat lähemmäs toisiaan ja yhteydenpito helpottuu.
Tiimityöskentelyä tullaan arvioimaan ja sen myötä kehittämään haluttuun suuntaan. Tiimityöskentelyn avulla arvioidaan ja kehitetään myös Kalajoen kaupungin perhepäivähoidon varhaiskasvatuksen laatua.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli vahvistaa työni toimeksiantajan, Kalajoen kaupungin
perhepäivähoidon pedagogista toimintaa ja toiminnanohjausta. Tutkimusvaiheen tarkoituksena oli selvittää perhepäivähoitajien ja varhaiskasvatus ohjaajien mielipiteitä ja tarpeita tiimityöskentelystä. Opinnäytetyön tuloksena syntyi perhepäivähoitajille ja varhaiskasvatusohjaajille, pedagogisen toiminnan suunnittelua, arviointia ja kehittämistä tukeva sekä heidän työhyvinvointiaan lisäävä tiimityöskentelymalli.
Tutkimukseni oli laadullinen kehittämistyö. Tutkimusvaiheen aineistonkeruun toteutin laatimalla kyselylomakkeen (liite 1), joka sisälsi sekä avoimia että strukturoituja kysymyksiä. Analyysivaihe toteutettiin käyttäen sisällönanalyysiä. Tulosten pohjalta syntyi tiimityöskentelymalli, joka otettiin asteittain käyttöön syksyllä 2018. Toukokuussa 2019 toteutettiin väliarviointi, jonka perusteella tiimityöskentelymalli muotoutui lopulliseen muotoonsa.
Tutkimustulosten mukaan tiimityöskentelymalli auttaa varhaiskasvatustyön suunnittelua, arviointia ja kehittämistä. Tiimitapaamisten avulla perhepäivähoitajat kokivat saavansa paremmin vertaistukea toisilta perhepäivähoitajilta sekä ohjaajalta. Varhaiskasvatusohjaajien osuus työssä jää suppeammaksi, mutta tulokset kuitenkin osoittavat, että myös varhaiskasvatusohjaajien mielestä tiimityöskentelymalli tuo perhepäivähoitajat ja ohjaajat lähemmäs toisiaan ja yhteydenpito helpottuu.
Tiimityöskentelyä tullaan arvioimaan ja sen myötä kehittämään haluttuun suuntaan. Tiimityöskentelyn avulla arvioidaan ja kehitetään myös Kalajoen kaupungin perhepäivähoidon varhaiskasvatuksen laatua.