Patikointi Mallorcalla: patikointireitin laatu ja matkakohteen vetovoima
Turpeinen, Jenni (2019)
Turpeinen, Jenni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060514943
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060514943
Tiivistelmä
Luontomatkailu on yksi matkailun nopeimmin kasvavista osa-alueista, jonka suosioon vaikuttavat lukuisat globaalit trendit. Luontomatkailun suosio ja matkailijoiden uudenlaiset vaatimukset ovat vaikuttaneet myös esimerkiksi perinteisten rantalomakohteiden tuotetarjontaan, jota on alettu kehittää ja monipuolistaa kilpailussa pärjäämiseksi.
Tämän tutkimuksen kohdealueena oli rantalomakohteena tunnettu Mallorca, jonka matkailutarjontaa on viime vuosina laajennettu aktiivisen matkailun suuntaan esimerkiksi kehittämällä saaren patikointireittejä. Opinnäytetyön ensisijaisena tavoitteena oli selvittää millaisena Mallorcalla patikoivat matkailijat kokevat tutkimuksen kohteeksi valitun patikointireitin laadun. Tarkoituksena oli lisäksi kartoittaa Mallorcan vetovoimatekijöitä sekä patikoinnin merkitystä matkailijoille. Myös luonnon merkitys matkakohteen vetovoimatekijänä kiinnosti, koska sitä ei ole aiemmin juurikaan tutkittu Mallorcan kaltaisissa kohteissa. Tutkimuksen viitekehys rakentui palvelun laadusta sekä matkailun työntö- ja vetovoimatekijöistä. Patikointireitin laatua arvioitiin vertaamalla sen toteutumista laadukkaan retkeilykohteen kriteereihin. Tutkimus oli menetelmältään laadullinen ja aineisto kerättiin tutkimuksen kohteeksi valitun patikointireitin (Can Boi - Muleta) varrella informoidulla kyselylomakkeella keväällä 2019. Tutkimukseen osallistui 26 matkailijaa, joista 25 oli saksalaisia ja yksi tanskalainen. Tarkastelun kohteena oleva reitti oli yksi pitkän matkan reitistö GR 221:n etapeista.
Tuloksista voidaan päätellä, että tutkitun patikointireitin laatu on yleisesti ottaen hyvä. Laatua voisi kuitenkin parantaa entisestään kehittämällä opastekokonaisuutta, kuten lisäämällä reittimerkintöjä sekä muita opasteita patikointireitin varrelle. Myös pitkänmatkan patikoijien laatukokemukseen vaikuttavien palveluiden kehittäminen, kuten GR 221 reitistön varrella sijaitsevien retkeilymajojen varaussivuston käyttäjäystävällisyyden ja toimivuuden parantaminen sekä matkatavaroiden kuljetuspalveluita tarjoava yritys, voisi parantaa retkeilyreitin ja -kohteen laatua. Tulosten perusteella Mallorcaa voi luonnehtia myös luontomatkailukohteeksi. Luonto tai hyvät patikointimahdollisuudet olivat olleet useimmille tärkeimpiä syitä matkakohteen valinnassa. Myös hyvät kulkuyhteydet kotoa olivat vaikuttaneet monien päätökseen. Luonnon vetovoimaisuus ja merkitys tutkittaville korostui vastauksissa. Luonto oli monille tärkeä syy patikointiharrastukseen ja erilaiset luontokokemukset nousivat esille asioina, joista oli pidetty eniten tehdyllä vaelluksella. Patikointi oli useimmille Mallorcan loman primäärinen aktiviteetti, koska yli puolet vastaajista oli useamman päivän vaelluksella ja valtaosa aikoi tehdä lomallaan huomattavan määrän vaelluksia. Tutkimuksen tuloksia voi hyödyntää sovelletusti myös muissa patikointikohteissa, koska laatu muodostuu kaikilla patikointireiteillä samoista tekijöistä. Nature tourism is one of the fastest growing sectors in the tourism industry, which is explained by various global trends. The popularity of nature tourism and new kinds of demands from tourists have also affected the product range of traditional beach destinations which has led to development and diversification.
The target area of this thesis was the island of Mallorca which is better known as a beach destination. During the last few years Mallorca’s tourism has developed towards more active holidays. An example of this is hiking trails being improved. The primary purpose of this thesis was to find out how travelers hiking in Mallorca find the quality of the hiking trail chosen for the investigation. The secondary purpose was to examine the pull factors of Mallorca and find out what the meaning of hiking for travelers is. Also, the significance of nature as a pull factor was a matter of interest, because it has not been investigated much in destinations like Mallorca. The framework of the research consisted of service quality and push and pull factors. The quality of the trail was compared to the criteria given for the good quality hiking destination. The research was qualitative, and the data was gathered with an informed questionnaire by the hiking trail chosen (Can Boi - Muleta) during the spring 2019. Overall 26 travelers participated in the research, of which 25 were Germans and one Danish. The trail in question was one of the stages of the long-distance trail GR 221.
According to the results it can be inferred that the quality of the trail was mostly good even though some factors for improvement were found. The quality could be developed by improving the signage set, like adding more markings and other signs along the way. Also, improvement of the services which have an influence on the quality experience of long-distance hikers could better the quality of the hiking trail and Mallorca as a hiking destination. This could be the development of the website where the refuges by the GR 221 hiking trail network can be booked and the creation of a company which offers transfer for the luggage. The results show that Mallorca can also be called a nature tourism destination. Nature or good hiking possibilities had been the most important reasons to choose Mallorca as a holiday destination for most of the participants. Also, good transport connections had influenced on the decision of many travelers. Attractiveness and significance of nature were highlighted in the answers. The nature was the most important reason for the hiking as a hobby and different kind of nature experiences were the things that people liked most on the hike they did. It can be said that hiking was the primary activity on the holiday in Mallorca, because more than half of the respondents were doing a long-distance hike and the majority were going to do a remarkable number of hikes during their holiday.
The results of this research can be useful in other hiking destinations too, because the quality of hiking trail always consists of the same factors.
Tämän tutkimuksen kohdealueena oli rantalomakohteena tunnettu Mallorca, jonka matkailutarjontaa on viime vuosina laajennettu aktiivisen matkailun suuntaan esimerkiksi kehittämällä saaren patikointireittejä. Opinnäytetyön ensisijaisena tavoitteena oli selvittää millaisena Mallorcalla patikoivat matkailijat kokevat tutkimuksen kohteeksi valitun patikointireitin laadun. Tarkoituksena oli lisäksi kartoittaa Mallorcan vetovoimatekijöitä sekä patikoinnin merkitystä matkailijoille. Myös luonnon merkitys matkakohteen vetovoimatekijänä kiinnosti, koska sitä ei ole aiemmin juurikaan tutkittu Mallorcan kaltaisissa kohteissa. Tutkimuksen viitekehys rakentui palvelun laadusta sekä matkailun työntö- ja vetovoimatekijöistä. Patikointireitin laatua arvioitiin vertaamalla sen toteutumista laadukkaan retkeilykohteen kriteereihin. Tutkimus oli menetelmältään laadullinen ja aineisto kerättiin tutkimuksen kohteeksi valitun patikointireitin (Can Boi - Muleta) varrella informoidulla kyselylomakkeella keväällä 2019. Tutkimukseen osallistui 26 matkailijaa, joista 25 oli saksalaisia ja yksi tanskalainen. Tarkastelun kohteena oleva reitti oli yksi pitkän matkan reitistö GR 221:n etapeista.
Tuloksista voidaan päätellä, että tutkitun patikointireitin laatu on yleisesti ottaen hyvä. Laatua voisi kuitenkin parantaa entisestään kehittämällä opastekokonaisuutta, kuten lisäämällä reittimerkintöjä sekä muita opasteita patikointireitin varrelle. Myös pitkänmatkan patikoijien laatukokemukseen vaikuttavien palveluiden kehittäminen, kuten GR 221 reitistön varrella sijaitsevien retkeilymajojen varaussivuston käyttäjäystävällisyyden ja toimivuuden parantaminen sekä matkatavaroiden kuljetuspalveluita tarjoava yritys, voisi parantaa retkeilyreitin ja -kohteen laatua. Tulosten perusteella Mallorcaa voi luonnehtia myös luontomatkailukohteeksi. Luonto tai hyvät patikointimahdollisuudet olivat olleet useimmille tärkeimpiä syitä matkakohteen valinnassa. Myös hyvät kulkuyhteydet kotoa olivat vaikuttaneet monien päätökseen. Luonnon vetovoimaisuus ja merkitys tutkittaville korostui vastauksissa. Luonto oli monille tärkeä syy patikointiharrastukseen ja erilaiset luontokokemukset nousivat esille asioina, joista oli pidetty eniten tehdyllä vaelluksella. Patikointi oli useimmille Mallorcan loman primäärinen aktiviteetti, koska yli puolet vastaajista oli useamman päivän vaelluksella ja valtaosa aikoi tehdä lomallaan huomattavan määrän vaelluksia. Tutkimuksen tuloksia voi hyödyntää sovelletusti myös muissa patikointikohteissa, koska laatu muodostuu kaikilla patikointireiteillä samoista tekijöistä.
The target area of this thesis was the island of Mallorca which is better known as a beach destination. During the last few years Mallorca’s tourism has developed towards more active holidays. An example of this is hiking trails being improved. The primary purpose of this thesis was to find out how travelers hiking in Mallorca find the quality of the hiking trail chosen for the investigation. The secondary purpose was to examine the pull factors of Mallorca and find out what the meaning of hiking for travelers is. Also, the significance of nature as a pull factor was a matter of interest, because it has not been investigated much in destinations like Mallorca. The framework of the research consisted of service quality and push and pull factors. The quality of the trail was compared to the criteria given for the good quality hiking destination. The research was qualitative, and the data was gathered with an informed questionnaire by the hiking trail chosen (Can Boi - Muleta) during the spring 2019. Overall 26 travelers participated in the research, of which 25 were Germans and one Danish. The trail in question was one of the stages of the long-distance trail GR 221.
According to the results it can be inferred that the quality of the trail was mostly good even though some factors for improvement were found. The quality could be developed by improving the signage set, like adding more markings and other signs along the way. Also, improvement of the services which have an influence on the quality experience of long-distance hikers could better the quality of the hiking trail and Mallorca as a hiking destination. This could be the development of the website where the refuges by the GR 221 hiking trail network can be booked and the creation of a company which offers transfer for the luggage. The results show that Mallorca can also be called a nature tourism destination. Nature or good hiking possibilities had been the most important reasons to choose Mallorca as a holiday destination for most of the participants. Also, good transport connections had influenced on the decision of many travelers. Attractiveness and significance of nature were highlighted in the answers. The nature was the most important reason for the hiking as a hobby and different kind of nature experiences were the things that people liked most on the hike they did. It can be said that hiking was the primary activity on the holiday in Mallorca, because more than half of the respondents were doing a long-distance hike and the majority were going to do a remarkable number of hikes during their holiday.
The results of this research can be useful in other hiking destinations too, because the quality of hiking trail always consists of the same factors.