Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Sähköauton latauspalvelujen käytettävyys

Achrén, Björn (2019)

 
Avaa tiedosto
Achren-Fin-liite1 (002).pdf (3.183Mt)
Lataukset: 


Achrén, Björn
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414675
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda esille muutamia nakökulmia ja kokemuksia sähköautoiluun, joita minulle on vastaan tullut 15v sähköautoilleena. Yksi suurimmista kysymyksistä Suomessa on se, ettei suko-pistorasia latausta suositella vakituiseksi koti- tai työpaikkalataukseksi. Kaikista autoista löytyy vakiona 10A tai 8A latauskaapeli. Varsinkin kun Suomessa olisi valmiina jo 1 000000 lämmitys tolppaa, joista pystyy lataamaan tietyin edellytyksin, vaikka kaikki autot olisivat ladattavia. Norjassa on 10 kertaa enemmän ladattavia autoja ja vain 3x enemmän julkisia latauspisteitä. Tästä voi päätellä, että Norjassa ladataan paljon enemmän myös suko-pistorasioista.
Taloyhtiöt, kauppakeskukset ja erilaiset urheilukeskukset tarvitsevat perusohjeistusta latausasemien suunnitteluun. Ohjeistusta voisi olla niin lataustehojen, latauspisteiden sijoituspaikan ja myös taustalla toimivien pilvipalvelujen suunnitteluun.
Sähköautoilusta kiinnostuneet tarvitsevat enemmän kaikkien sidosryhmien ja automyyjien auttavampaa asennetta sähköautoilun aloittamiseen. Akkukoot autoissa ovat jo kasvaneet sopivalle tasolle ajomatkan ja auton koko eliniän eli 500 000km kestäviksi myös edullisen luokan sähköautoissa. Nyt vaan pitäisi rohkeammin uskaltaa lähteä kokeilemaan sähköautoja ja niitä pitäisi saada autotehtailta nopeammin myyntiin. 6kk odotusajat autoa tilattaessa vähentävät intoa aloittaa sähköautoilua.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste