Villin Lapin eksotiikkaa: Villi Lapin markkinointisuunnitelma 6/2019-5/2020
Iivanainen, Sinna (2019)
Iivanainen, Sinna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060615261
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060615261
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli luoda markkinointisuunnitelma toimeksiantaja yritykselle eli Villi Lapille. Villi Lappi vuokraa eritasoisia mökkejä Ranuan lähiympäristöstä. Mökki valikoimasta löytyy vaatimattomia mökkejä, perusmukavuuksilla varusteltuja mökkejä sekä yksi täysin varusteltu huvila. Mökkejä on mahdollista vuokrata lyhyemmäksi tai pidemmäksi ajaksi. Yritys ei tällä hetkellä panosta markkinointiin kovinkaan paljoa, joten selkeän suuntaa antavan markkinointisuunnitelman luominen oli ajankohtaista.
Työn teoriaosuudessa on käsitelty alkuun markkinointia sekä markkinointisuunnitelman sisältöä. Seuraavana on kerrottu matkailusta Lapissa sekä Ranuan alueen matkailusta. Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, johon sisältyy itse tuotos eli markkinointisuunnitelma sekä aineiston keräyksen kuvaus ja teoria. Markkinointia varten on luotu markkinoinninvuosikello, johon on kirjattu kuukausi kohtaisesti markkinointitoimenpiteitä. Työ toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tietoja yrityksestä ja toimeksiantajan toiveet markkinointia varten on selvitetty sähköpostihaastattelulla sekä henkilökohtaisella teemahaastattelulla.
Lopputuloksena syntyi markkinoinnin vuosikello, jonka avulla yrityksen markkinoinnista vastaava henkilö pystyy helposti seuraamaan mitä markkinointitoimenpiteitä kuukausittain tehdään. Opinnäytetyön lopussa on liitteinä haastatteluiden rungot sekä markkinoinninvuosikello.
Työn teoriaosuudessa on käsitelty alkuun markkinointia sekä markkinointisuunnitelman sisältöä. Seuraavana on kerrottu matkailusta Lapissa sekä Ranuan alueen matkailusta. Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, johon sisältyy itse tuotos eli markkinointisuunnitelma sekä aineiston keräyksen kuvaus ja teoria. Markkinointia varten on luotu markkinoinninvuosikello, johon on kirjattu kuukausi kohtaisesti markkinointitoimenpiteitä. Työ toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tietoja yrityksestä ja toimeksiantajan toiveet markkinointia varten on selvitetty sähköpostihaastattelulla sekä henkilökohtaisella teemahaastattelulla.
Lopputuloksena syntyi markkinoinnin vuosikello, jonka avulla yrityksen markkinoinnista vastaava henkilö pystyy helposti seuraamaan mitä markkinointitoimenpiteitä kuukausittain tehdään. Opinnäytetyön lopussa on liitteinä haastatteluiden rungot sekä markkinoinninvuosikello.