Yritystoiminnan suunnittelun työkirja: CASE: Savonia-ammattikorkeakoulu
Turunen, Roosa; Kaikkonen, Sonja (2019)
Turunen, Roosa
Kaikkonen, Sonja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060615311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060615311
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä toteutettiin työkirja, joka on tarkoitettu yritystoiminnasta ja yrityksen perustamisesta kiinnostuneille opiskelijoille. Sen tarkoituksena on kertoa lukijalle yritystoiminnan suunnitteluun liittyvistä olennaisista asioista sekä aktivoida lukija miettimään ja suunnittelemaan niitä omaan ideaansa liittyen. Työ tehtiin, koska toimeksiantajalla oli tarve materiaalille, joka soveltuisi avuksi yleisesti yrittäjyydestä kiinnostuneille opiskelijoille, sillä sellaista ei ennestään ollut olemassa. Työ suunniteltiin yhdessä toimeksiantajan kanssa ja toteutettiin itsenäisesti.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään liiketoiminnan suunnittelun tärkeyteen ja yrittäjyyskasvatukseen korkeakouluissa sekä työn keskeisiin käsitteisiin, jotka ovat myös toteutetun työkirjan aihesisältöjä. Tietoa haettiin erilaisista luotettavista lähteistä ja muista aiemmin tehdyistä työkirjoista katsottiin esimerkkiä työn tekoon. Työn tuloksena syntyi Yritystoiminnan suunnittelun työkirja, johon sisältyy asiatekstin lisäksi pohdintoja, tehtäviä, kuvia, esimerkkejä ja työkaluja. Niiden tarkoitus on aktivoida lukija suunnittelemaan yritystoimintaa eri näkökulmista. Työkirja sisältää kolme vaihetta, jotka ovat ideointi, mallintaminen ja suunnittelu. Näiden vaiheiden mukaan edetään, koska edelliset vaiheet tukevat seuraavia.
Työkirjassa käsitellään ideaa, liikeideaa, idean kannattavuutta, kohderyhmiä, kilpailijoita, arvoja, arvolupausta, liiketoimintamallia, markkinointia, imagoa, brändiä, missiota, visiota ja strategiaa. Lopussa kerrotaan myös yrityksen ostamisesta ja on kirjattu hyödyllisiä linkkejä, joista löytyy lisää tietoa. Lopputuloksena saatiin aikaan käyttökelpoinen työkirja, jossa on oleellisimpia asioita yritystoiminnan suunnitteluun. Työkirja otetaan käyttöön toimeksiantajayrityksessä ja sitä on mahdollista kehittää myöhemmin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään liiketoiminnan suunnittelun tärkeyteen ja yrittäjyyskasvatukseen korkeakouluissa sekä työn keskeisiin käsitteisiin, jotka ovat myös toteutetun työkirjan aihesisältöjä. Tietoa haettiin erilaisista luotettavista lähteistä ja muista aiemmin tehdyistä työkirjoista katsottiin esimerkkiä työn tekoon. Työn tuloksena syntyi Yritystoiminnan suunnittelun työkirja, johon sisältyy asiatekstin lisäksi pohdintoja, tehtäviä, kuvia, esimerkkejä ja työkaluja. Niiden tarkoitus on aktivoida lukija suunnittelemaan yritystoimintaa eri näkökulmista. Työkirja sisältää kolme vaihetta, jotka ovat ideointi, mallintaminen ja suunnittelu. Näiden vaiheiden mukaan edetään, koska edelliset vaiheet tukevat seuraavia.
Työkirjassa käsitellään ideaa, liikeideaa, idean kannattavuutta, kohderyhmiä, kilpailijoita, arvoja, arvolupausta, liiketoimintamallia, markkinointia, imagoa, brändiä, missiota, visiota ja strategiaa. Lopussa kerrotaan myös yrityksen ostamisesta ja on kirjattu hyödyllisiä linkkejä, joista löytyy lisää tietoa. Lopputuloksena saatiin aikaan käyttökelpoinen työkirja, jossa on oleellisimpia asioita yritystoiminnan suunnitteluun. Työkirja otetaan käyttöön toimeksiantajayrityksessä ja sitä on mahdollista kehittää myöhemmin.