Talonrakennusalan opiskelijoiden työelämässä hankittavan osaamisen kehittymisen tukeminen
Jumisko, Oula (2019)
Jumisko, Oula
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052913284
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052913284
Tiivistelmä
Kehittämistehtävän tavoitteena oli kehittää toisen asteen rakennusalan opiskelijoiden työpaikalla hankittavan osaamisen kehittymisen tukemista. Tarkoituksena oli kartoittaa ja kuvata toisen asteen rakennusalan opiskelijoiden työpaikalla hankittavan osaamisen kehittymisen tuen nykytilaa ja tuottaa kehittämisehdotuksia opiskelijoiden työpaikalla hankittavan osaamisen kehittymisen tukemiseen. Kehittämistehtävän toimeksiantaja oli Rovaniemen koulutuskuntayhtymä, Lapin koulutuskeskus REDU.
Kehittämistehtävässä haetaan vastausta seuraaviin kysymyksiin: Miten toisen asteen rakennusalan opiskelijoiden työpaikalla hankittavaa osaamisen kehittymistä tuetaan? Mitkä asiat toisen asteen rakennusalan opiskelijoiden työpaikalla hankittavan osaamisen kehittymisen tukemisessa työpaikalla toimivat hyvin ja miksi? Mitkä asiat toisen asteen rakennusalan opiskelijoiden työpaikalla hankitavan osaamisen kehittymisen tukemisessa ovat puutteellisia/haasteellisia ja miksi? Miten toisen asteen rakennusalan opiskelijoiden työpaikalla hankittavaa osaamisen kehittymisen tukemista voidaan kehittää?
Kehittämistehtävän aineisto kerättiin ja analysoitiin laadullisen tutkimuksen menetelmin. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin opiskelijoiden (n=2) puolistrukturoituja teemahaastatteluja sekä sähköpostitse opettajille (n=4) lähetettyjä avoimia kysymyksiä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Kehittämistehtävän tulokset kuvattiin viiden pääluokan avulla: Opiskelijoiden valmistaminen työpaikalle menoon, Opiskelijoiden työpaikkojen tarkoituksenmukaisuus ja turvallisuus, Opiskelijoiden työpaikkaohjaajien ohjeistaminen ja tukeminen, Opiskelijoiden hyvän ja huonon ohjaamisen tunnusmerkkejä sekä Opiskelijoiden, koulutuksen järjestäjien ja työpaikkojen yhteinen kehittämistyö.
Opiskelijoiden osaamisen kehittymistä työpaikalla tuettiin kohtalaisen hyvin. Opiskelijoiden teoreettisessa osaamisessa, henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman noudattamisessa sekä työpaikkojen työturvallisuudessa oli puutteita. Kehittymiskohteita olivat myös työpaikkaohjaajien perehdytys, opettajien suurempi osallistuminen opiskelijoiden ohjaamiseen työpaikoilla sekä koulutuksen järjestäjien, työpaikkojen ja opiskelijoiden tapaamiset ja kehittämistyö.
Asiasanat Osaamisen kehittymisen tukeminen, työssäoppiminen,talonrakennusala, laadullinen tutkimus, sisällönanalyysi
Kehittämistehtävässä haetaan vastausta seuraaviin kysymyksiin: Miten toisen asteen rakennusalan opiskelijoiden työpaikalla hankittavaa osaamisen kehittymistä tuetaan? Mitkä asiat toisen asteen rakennusalan opiskelijoiden työpaikalla hankittavan osaamisen kehittymisen tukemisessa työpaikalla toimivat hyvin ja miksi? Mitkä asiat toisen asteen rakennusalan opiskelijoiden työpaikalla hankitavan osaamisen kehittymisen tukemisessa ovat puutteellisia/haasteellisia ja miksi? Miten toisen asteen rakennusalan opiskelijoiden työpaikalla hankittavaa osaamisen kehittymisen tukemista voidaan kehittää?
Kehittämistehtävän aineisto kerättiin ja analysoitiin laadullisen tutkimuksen menetelmin. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin opiskelijoiden (n=2) puolistrukturoituja teemahaastatteluja sekä sähköpostitse opettajille (n=4) lähetettyjä avoimia kysymyksiä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Kehittämistehtävän tulokset kuvattiin viiden pääluokan avulla: Opiskelijoiden valmistaminen työpaikalle menoon, Opiskelijoiden työpaikkojen tarkoituksenmukaisuus ja turvallisuus, Opiskelijoiden työpaikkaohjaajien ohjeistaminen ja tukeminen, Opiskelijoiden hyvän ja huonon ohjaamisen tunnusmerkkejä sekä Opiskelijoiden, koulutuksen järjestäjien ja työpaikkojen yhteinen kehittämistyö.
Opiskelijoiden osaamisen kehittymistä työpaikalla tuettiin kohtalaisen hyvin. Opiskelijoiden teoreettisessa osaamisessa, henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman noudattamisessa sekä työpaikkojen työturvallisuudessa oli puutteita. Kehittymiskohteita olivat myös työpaikkaohjaajien perehdytys, opettajien suurempi osallistuminen opiskelijoiden ohjaamiseen työpaikoilla sekä koulutuksen järjestäjien, työpaikkojen ja opiskelijoiden tapaamiset ja kehittämistyö.
Asiasanat Osaamisen kehittymisen tukeminen, työssäoppiminen,talonrakennusala, laadullinen tutkimus, sisällönanalyysi