Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

”Eskarilaisten leikkejä” : Toiminnalliset työmenetelmät haastavien nuorten parissa

Trast, Johanna; Vilmi, Karoliina (2010)

Avaa tiedosto
Trast_Johanna_Vilmi_Karoliina.pdf (262.1Kt)
Lataukset: 


Trast, Johanna
Vilmi, Karoliina
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010090212855
Tiivistelmä
Tekijät: Trast, Johanna & Vilmi, Karoliina

Opinnäytetyön nimi: ”Eskarilaisten leikkejä”: toiminnalliset työmenetelmät haastavien nuorten parissa

Sivuja (+liitteitä): 61 (+ 4)

Opinnäytetyön kuvaus:
Opinnäytetyömme tarkoitus oli kokeilla, kuinka toiminnalliset menetelmät sopivat työskentelyyn haastavasti käyttäytyvien nuorten kanssa. Tutustuimme erilaisiin toiminnallisiin työmenetelmiin ja toteutimme näitä menetelmiä käytännössä, vetämällä toiminnallista kerhoa Joustava perusopetus (JOPO) koululuokassa. Opinnäytetyössämme näkyy selkeästi sosiaalipedagoginen työote, joka on kulkenut mukanamme koko opinnäytetyöprosessin ajan.


Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Työmme teoriaosiossa käsittelemme sosiaalipedagogista viitekehystä, nuoruuden kehitysvaihetta, sekä nuorten haastavaa käyttäytymistä. Esittelemme myös Joustavan perusopetuksen (JOPO) toimintaa ja tavoitteita, sekä opiskelua JOPO – luokassa.


Metodologinen esittely:
Opinnäytetyömme on toiminnallinen ja tutkimusmenetelmänä olemme käyttäneet toimintatutkimusta. Työssämme tulee hyvin esille toimintatutkimukselle ominainen kriittinen pohdinta ja toiminnan arviointi. Käytämme opinnäytetyössämme laadullista eli kvalitatiivista sekä kuvailevaa tutkimusotetta.


Keskeiset tutkimustulokset:
Toiminnallisten menetelmien kirjo on hyvin laaja. Eri kohderyhmille löytyy paljon harjoituksia. Onkin tärkeää, että toimintaa suunnitellessa harjoitukset valitaan kohderyhmää ajatellen ja ne osat haastavuudeltaan eritasoisia. Haastavasti käyttäytyvien nuorten toiminnan ohjaaminen vaatii jämäkkyyttä, mutta myös joustavuutta ja spontaaniutta. Tärkeintä on antaa nuorille mahdollisuus osallistua toimintaan, vaikka he eivät heti toimintaan mukaan lähtisikään.


Johtopäätökset:
Toiminnalliset menetelmät sopivat hyvin haastavasti käyttäytyvien nuorten kanssa tehtäviksi. Tulee kuitenkin muistaa, että harjoituksia on muokattava aina kohderyhmälle sopiviksi. Ohjaustilanteissa tulee säilyttää herkkyys, jotta kykenee huomioimaan pienimmätkin tilanteet. Mielestämme toiminnallisten menetelmien onnistunut käyttö vaatii, että niihin osallistutaan vapaaehtoisesti, jolloin osallistujat hyötyvät niistä kaikkein eniten. Työmme toimii myös ohjekirjana ryhmätoiminnan ohjaajille, sillä se sisältää paljon erilaisia menetelmiä, joita voi käyttää useiden eri kohderyhmien kanssa.


Asiasanat: ryhmätoiminta, toiminnalliset menetelmät, työmenetelmät
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste