Ilmaiset liikkeensovitusohjelmistot videotehosteiden ja 3D-grafiikan luomisessa
Okuloff, Olli (2010)
Okuloff, Olli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061412153
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061412153
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli selvittää ilmaisten liikkeensovitus-, eli camera tracking -ohjelmistojen ominaisuuksien riittävyys videotuotantoon. Ilmaisia ohjelmistoja käytettiin erilaisten videomateriaalien liikkeen sovitukseen, jotta voitiin selvittää, onko ohjelmistoilla mahdollista käsitellä mahdollisimman monipuolista materiaalia.
Liikkeen sovitus, toiselta nimeltään kameran jäljentäminen, on prosessi, jossa pyritään toistamaan todellisen kameran liikkeet virtuaalisesti. Testaukset suoritettiin jäljentämällä
videomateriaalia joka oli kuvattu vapaalla kädellä. Myös jalustalla olleen kameran jäljentämistä testattiin. Ohjelmistojen toimivuutta testattiin erilaisilla videoformaateilla ja kuvauskohteilla.
Molemmat tutkittavaksi valituista ilmaisista ohjelmista toimivat kiitettävästi, ja kummallakin oli omat heikkoutensa ja vahvuutensa. Yleisesti vaikeat match move -ratkaisut tuottivat ongelmia niin ilmaisille kuin kaupallisillekin ohjelmistoille. Asioita, kuten riittävän hidas kameran liike, oli otettava huomioon jo kuvausvaiheessa hyvän match move -ratkaisun takaamiseksi.
Kaupalliseen käyttöön insinöörityössä tutkittuja ohjelmistoja ei ole luvallista käyttää, mutta erilaisissa opiskelijaprojekteissa ne voisivat hyvinkin olla toimivia ratkaisuja. Ilmaisohjelmistot ovat hyvä tapa opetella liikkeen sovitusta. Rajoittuneet ominaisuudet myös
opettavat ratkaisemaan ongelmia saatavilla olevin työkaluin
Liikkeen sovitus, toiselta nimeltään kameran jäljentäminen, on prosessi, jossa pyritään toistamaan todellisen kameran liikkeet virtuaalisesti. Testaukset suoritettiin jäljentämällä
videomateriaalia joka oli kuvattu vapaalla kädellä. Myös jalustalla olleen kameran jäljentämistä testattiin. Ohjelmistojen toimivuutta testattiin erilaisilla videoformaateilla ja kuvauskohteilla.
Molemmat tutkittavaksi valituista ilmaisista ohjelmista toimivat kiitettävästi, ja kummallakin oli omat heikkoutensa ja vahvuutensa. Yleisesti vaikeat match move -ratkaisut tuottivat ongelmia niin ilmaisille kuin kaupallisillekin ohjelmistoille. Asioita, kuten riittävän hidas kameran liike, oli otettava huomioon jo kuvausvaiheessa hyvän match move -ratkaisun takaamiseksi.
Kaupalliseen käyttöön insinöörityössä tutkittuja ohjelmistoja ei ole luvallista käyttää, mutta erilaisissa opiskelijaprojekteissa ne voisivat hyvinkin olla toimivia ratkaisuja. Ilmaisohjelmistot ovat hyvä tapa opetella liikkeen sovitusta. Rajoittuneet ominaisuudet myös
opettavat ratkaisemaan ongelmia saatavilla olevin työkaluin