Videotuotannon työvälineet
Malmstedt, Markus (2010)
Malmstedt, Markus
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061112045
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061112045
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli tuottaa kolme opetusvideota: linja-autonkuljettajien koulutusvideo sekä avautumisvaiheesta ja lapsivuodeosastosta kertovat oppaat.
Linja-autonkuljettajien videossa käsiteltiin myönteisen ja kielteisen palautteen pohjalta erilaisia asiakaspalvelutilanteita. Avautumisvaiheen Kävellen vai istuen -video opastaa odottavia äitejä synnytyksen avautumisvaiheeseen valmistautumisessa. Ensipäivät – vauvaperheenä synnytyssairaalassa -video kertoo, mitä tapahtuu synnytyksen jälkeen lapsivuodeosastolla.
Tavoitteena oli myös tehdä selvitys ammattimaisessa videotuotannossa käytetyistä työvälineistä kaikissa tuotannon vaiheissa: kehittely, esituotanto, varsinainen tuotanto, jälkituotanto ja jakelu.
Selvityksestä voi saada hieman hahmotelmaa, kuinka laaja prosessi videotuotanto on: Tuotannossa voi joutua tekemisiin satojen erilaisten työ- tai apuvälineiden kanssa. Muun muassa valaistuksessa on monta lampputyyppiä eri tarkoituksiin ja valoa voi muotoilla, heijastaa, estää ja pehmentää kymmenillä eri apuvälineillä. Toisaalta voi pärjätä myös kaiken kaikkiaan muutamalla kymmenellä apuvälineellä, kuten näissä insinöörityöprojekteissa – kuvaus- ja äänityslaitteet sekä editointiohjelmat. Välineiden määrä riippuu esimerkiksi budjetista ja siitä, mitä ollaan ylipäätään tuottamassa. Myös se, mitkä kaikki lasketaan erillisiksi työvälineiksi, vaikuttaa määrään.
Monet työvälineet tulivat tutuiksi, kun kolmesta mediatekniikan opiskelijasta koostuvalla työryhmällä oli vastuunaan kaikkien video-oppaiden tekninen toteutus: videokuvaus, äänitys, editointi, grafiikan tuottaminen ja DVD-levyn valmistaminen.
Synnytysopetusvideoita käytetään neuvoloissa, synnytyssairaaloissa ja internetissä lasta odottavien pariskuntien opastamisessa. Linja-autonkuljettajien videota käytetään kuljettajien asiakaspalvelutaitojen kehittämisessä.
Linja-autonkuljettajien videossa käsiteltiin myönteisen ja kielteisen palautteen pohjalta erilaisia asiakaspalvelutilanteita. Avautumisvaiheen Kävellen vai istuen -video opastaa odottavia äitejä synnytyksen avautumisvaiheeseen valmistautumisessa. Ensipäivät – vauvaperheenä synnytyssairaalassa -video kertoo, mitä tapahtuu synnytyksen jälkeen lapsivuodeosastolla.
Tavoitteena oli myös tehdä selvitys ammattimaisessa videotuotannossa käytetyistä työvälineistä kaikissa tuotannon vaiheissa: kehittely, esituotanto, varsinainen tuotanto, jälkituotanto ja jakelu.
Selvityksestä voi saada hieman hahmotelmaa, kuinka laaja prosessi videotuotanto on: Tuotannossa voi joutua tekemisiin satojen erilaisten työ- tai apuvälineiden kanssa. Muun muassa valaistuksessa on monta lampputyyppiä eri tarkoituksiin ja valoa voi muotoilla, heijastaa, estää ja pehmentää kymmenillä eri apuvälineillä. Toisaalta voi pärjätä myös kaiken kaikkiaan muutamalla kymmenellä apuvälineellä, kuten näissä insinöörityöprojekteissa – kuvaus- ja äänityslaitteet sekä editointiohjelmat. Välineiden määrä riippuu esimerkiksi budjetista ja siitä, mitä ollaan ylipäätään tuottamassa. Myös se, mitkä kaikki lasketaan erillisiksi työvälineiksi, vaikuttaa määrään.
Monet työvälineet tulivat tutuiksi, kun kolmesta mediatekniikan opiskelijasta koostuvalla työryhmällä oli vastuunaan kaikkien video-oppaiden tekninen toteutus: videokuvaus, äänitys, editointi, grafiikan tuottaminen ja DVD-levyn valmistaminen.
Synnytysopetusvideoita käytetään neuvoloissa, synnytyssairaaloissa ja internetissä lasta odottavien pariskuntien opastamisessa. Linja-autonkuljettajien videota käytetään kuljettajien asiakaspalvelutaitojen kehittämisessä.