Anolan viinitilan ja golfkeskuksen jäsentyytyväisyystutkimus
Vasara, Mika (2010)
Vasara, Mika
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010091012954
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010091012954
Tiivistelmä
Anolan golfkeskus ja viinitila sijaitsee Pieksämäellä. Anolassa vaihtui toiminnanjohtaja keväällä 2008. Uudella johtajalla on selkeät tavoitteet saada Anola palvelemaan paremmin jäseniään. Anolalla on oma golfkerho Anola Golf Club (AGC), jolla oli kyselyn aikana 108 jäsentä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää nimenomaan jäsenten mielipiteitä Anolasta ja sen palveluista, jotta tuloksia voitaisiin käyttää parantamaan Anolan asiakastyytyväisyyttä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Ensin luotiin kattava kyselylomake, joka asetettiin Anolan Internet sivuille. Kaikille jäsenille lähetettiin joulukuussa 2008 sähköpostitse salasana, jonka avulla he pääsivät antamaan vastauksensa. Vastauksia saatiin yhteensä 24.
Tutkimuksen mukaan parannusta kaipaavia kohteita Anolassa löytyi melko runsaasti. Eniten negatiivista palautetta saivat Anolan harjoitusalueet ja kentän kunto. Vastaajien mukaan eniten parannettavaa löytyy mailojen pesupaikassa ja rangen palloautomaatissa. Näihin kysymyksiin saatiin myös paljon hyödyllistä sanallista palautetta, jotka tutkimuksessa esitetään tarkemmin vastausten analysoinnin kohdalla. Henkilökunnan ammattitaitoa ja ystävällisyyttä arvostetaan tämän tutkimuksen mukaan.
Anolalta puuttuu vielä tarkka markkinointisuunnitelma. Anola voisi eritellä asiakkaansa tarkemmin ja tehdä erilaista markkinointia eri asiakasryhmille, jotta asiakastyytyväisyyttä ja yrityksen tulosta saataisiin parannettua.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Ensin luotiin kattava kyselylomake, joka asetettiin Anolan Internet sivuille. Kaikille jäsenille lähetettiin joulukuussa 2008 sähköpostitse salasana, jonka avulla he pääsivät antamaan vastauksensa. Vastauksia saatiin yhteensä 24.
Tutkimuksen mukaan parannusta kaipaavia kohteita Anolassa löytyi melko runsaasti. Eniten negatiivista palautetta saivat Anolan harjoitusalueet ja kentän kunto. Vastaajien mukaan eniten parannettavaa löytyy mailojen pesupaikassa ja rangen palloautomaatissa. Näihin kysymyksiin saatiin myös paljon hyödyllistä sanallista palautetta, jotka tutkimuksessa esitetään tarkemmin vastausten analysoinnin kohdalla. Henkilökunnan ammattitaitoa ja ystävällisyyttä arvostetaan tämän tutkimuksen mukaan.
Anolalta puuttuu vielä tarkka markkinointisuunnitelma. Anola voisi eritellä asiakkaansa tarkemmin ja tehdä erilaista markkinointia eri asiakasryhmille, jotta asiakastyytyväisyyttä ja yrityksen tulosta saataisiin parannettua.