Tavoitteena persoonallinen opetusportfolio
Löfman, Satu (2007-05-28)
Löfman, Satu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-05-28
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183448617-2
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183448617-2
Tiivistelmä
Portfolio on viime vuosina yleistynyt oppimisvälineenä ja opinnäytteenä. Portfolion kokoaminen voi edistää ammatillista kasvua ja oman ammatti-identiteetin luomista. Työn tavoitteena oli selvittää portfoliotyön merkitystä opettajan opetusfilosofian ja ammatti-identiteetin muokkaajana. Tarkastelu perustuu kirjallisuuteen sekä opettajien omiin opetusportfolioihin. Työn tuloksena voidaan nimetä tekijöitä, jotka edistävät tai estävät opettajan kehittymistä. Persoonallisen portfolion kolmeksi kivijalaksi nimetään myönteinen suhtautuminen opettajan työhön, pitkäjänteinen ja tavoitteellinen oman työn kehittäminen sekä reflektio.