dc.contributor.author | Halonen, Mervi | |
dc.contributor.author | Kauhanen, Sirkka | |
dc.date.accessioned | 2010-09-16T10:16:00Z | |
dc.date.available | 2010-09-16T10:16:00Z | |
dc.date.issued | 2008-04-30 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/20173 | |
dc.description.abstract | Tämän kehittämishankkeen tarkoituksena on tuottaa oppimateriaalia yleisimmistä erityisruokavalioista sekä matkailu-, ravitsemus- ja talousalalle että sosiaali- ja terveysalalle. Työ palvelee sekä opettajia että opiskelijoita. Olemme laatineet opettajille sähköisen oppimateriaalipaketin. Opiskelijoiden oppimisen tueksi laadimme monivalintatehtäviä. Molemmissa oppimateriaaleissa on huomioitu konstruktivistinen oppimiskäsitys. Nostimme ammatillisen osaamisen ja terveyden edistämisen näkökulman, koska opettajien tietämys erityisruokavalioista on tänä päivänä osoittautunut riittämättömäksi. Työstimme tiiviin oppimateriaalipaketin yleisimmistä erityisruokavalioista tiedostaen erityisesti sosiaali- ja terveysalalla käytettävissä olevan opetuksen niukan ajan. Olemme havainneet käytännön kautta, että erityisruokavalioista puuttuu selkeä oppimateriaalipaketti. Tällä kokonaisuudella halusimme selkeyttää opettajan työnkuvaa. Pyrimme monivalintatehtävillä motivoimaan opiskelijoita tarkastelemaan syvällisemmin omaa ajattelu- ja oppimisprosessia. Teimme hankkeen parityönä, koska molempien näkemys laajentaa omaa ammatillista osaamista erityisruokavalioista. Lisäksi yhdessä pohtiminen antaa uusia ja laajempia näkökulmia. Halusimme laatia sähköisen oppimateriaalipaketin, koska tässä muodossa oppimateriaali on helposti muokattavissa ja siirrettävissä. Jokainen opettaja pystyy helposti rakentamaan omiin tarpeisiinsa soveltuvan oppimateriaalin. | fi |
dc.description.abstract | The purpose of this development project is to produce teaching and learning material on the most common special diets both for Tourism, Catering and Home Economics Sector and Social- and Health Sector. The project serves teachers as well as students. We have compiled an electronic teaching material package for teachers and multiple choice exercises to support students’ learning. The constructivist teaching and learning model has been taken into account in both materials. We emphasized the aspect of vocational competence and health promotion because teachers’ knowledge of special diets has currently proved to be insufficient. We made up a compact teaching material package on the most common special diets being aware of the sparse time available especially in Social- and Health Sector. We have experienced in practice that there is a lack of explicit teaching material on special diets. We wanted to clarify a teacher’s job description with this entity. We aimed to motivate students to contemplate their own reflection and learning processes with the multiple choice exercises. We made this project as a pair work, because two points of view expand the vocational competence on special diets for both of us. Furthermore, pondering together gives new and wider perspectives. We wanted to compile an electronic teaching material package that is easy to adapt and transfer. Each teacher can easily build up teaching material to suit his/ her own requirements. | en |
dc.format.extent | 1034 KB, 171 s. | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Jyväskylän ammattikorkeakoulu | |
dc.publisher | JAMK University of Applied Sciences | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal
use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.title | Erityisruokavaliot oppimateriaalina marata-alan ja sosiaali- ja terveysalan koulutukseen | fi |
dc.title.alternative | Learning material on special diets for education in tourism, catering and home economics sector and social- and health sector | fien |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.organization | Jyväskylän ammattikorkeakoulu | fi |
dc.subject.ysa | ammatillinen koulutus | |
dc.subject.ysa | ravitsemus | |
dc.subject.ysa | ruokavaliot | |
dc.subject.ysa | erikoisruokavaliot | |
dc.subject.ysa | terveyden edistäminen | |
dc.subject.ysa | terveysneuvonta | |
dc.subject.ysa | terveyskasvatus | |
dc.subject.ysa | opetusaineisto | |
dc.subject.ysa | oppimateriaali | |
dc.subject.ysa | opetusmenetelmät | |
dc.subject.ysa | oppimiskäsitykset | |
dc.subject.ysa | konstruktivismi | |
dc.subject.ysa | diabetes | |
dc.subject.ysa | sydän- ja verisuonitaudit | |
dc.subject.ysa | kolesteroli | |
dc.subject.ysa | keliakia | |
dc.subject.ysa | kihti | |
dc.subject.ysa | sappitaudit | |
dc.subject.ysa | laktoosi-intoleranssi | |
dc.subject.ysa | ruoka-allergia | |
dc.subject.ysa | kasvisravinto | |
dc.subject.ysa | munuaistaudit | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jamk-1210229277-5 | |
dc.contributor.organization | Jyväskylän ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Kasvatus- ja opetusala|sv=Pedagogiska området|en=Education| | |
dc.subject.discipline | Ammatillinen opettajankoulutus | |