Näytä suppeat kuvailutiedot

Ongelmaperustaisella oppimisella kohti liiketalousalalla vaadittavaa osaamista

Hämäläinen, Sirpa (2006)

dc.contributor.authorHämäläinen, Sirpa
dc.date.accessioned2010-09-16T10:16:13Z
dc.date.available2010-09-16T10:16:13Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/20194
dc.description.abstractTyön tavoitteena oli saada selville, miten ongelmaperustaista oppimista (PBL) voi hyödyntää opetuksessa. Lisäksi työssä pyrittiin saamaan selville, miten hyvin se sopii toisen asteen liiketalousalan asiakaspalvelun ja markkinoinnin koulutusohjelmaan. Kehittämishankkeessa käytettiin laadullista tutkimusotetta. Tutkimusmenetelmäksi valittiin osallistuva havainnointi ja palautteen kerääminen opiskelijoilta. Lisäksi tutkimukseen on koottu opettajien kokemuksia ongelmaperustaisesta oppimisesta opetusmenetelmänä ja laajempana opetussuunnitelmastrategiana. Työ osoitti, että ongelmaperustainen oppiminen sopii myös liiketalousalan toisen asteen asiakaspalvelun ja markkinoinnin koulutusohjelmaan laajempanakin strategiana. Onnistumisen edellytyksenä on oppilaitoksen päättäjien, esimiesten ja opettajien perusteellinen perehtyminen ongelmaperustaisen oppimisen käyttöönotossa tuleviin käytännön muutoksiin. Työn tulosten perusteella voidaan todeta, että PBL on käyttökelpoinen niin suppeasti käytettynä opetusmenetelmänä kuin laajana opetussuunnitelmapohjaisena strategianakin. Ongelmaperustainen oppiminen vastaa erittäin hyvin työelämän erilaisiin kvalifikaatiovaatimuksiin.
dc.description.abstractThe purpose of the study was to gather informationon how Problem-Based Learning (PBL) could benefit in teaching. Another purpose of the study was to gather how good PBL is suitable for the business economics in Customer service and Marketing at educational program. In this study was used the qualitative method: observation and gathering of feedback about the students. In addition, in this study was gathered experiences in this line of Problem Based Learning as a teaching method and on a large scale curriculum strategy. The results showed that the PBL also is suitable for Customer service and Marketing as a large scale of strategy. The chances of succeeding are educational establishment superiors and teachers thorough knowledge of PBL and what is real mean at the changes of practice. The results show that PBL is usable as a learning method and a strategy of curriculum. The Problem-Based Learning is proportional to the different kind of qualifications in working life.
dc.formatapplication/pdf
dc.languagefin
dc.publisherJyväskylän ammattikorkeakoulu
dc.publisherJAMK University of Applied Sciencesen
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subjectopetusmenetelmät
dc.subjectongelmalähtöinen oppiminen
dc.subjectliiketalous
dc.subjectosaaminen
dc.subjectammattitaito
dc.subjecttoisen asteen koulutus
dc.titleOngelmaperustaisella oppimisella kohti liiketalousalalla vaadittavaa osaamista
dc.title.alternativeProblen-based learning in the vocational qualifications in business economics
dc.typeKehittämishankeraportti
dc.organizationJyväskylän ammattikorkeakoulufi
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jamk-120
dc.contributor.organizationJyväskylän ammattikorkeakoulu
dc.subject.degreeprogramfi=Kasvatus- ja opetusala|sv=Pedagogiska området|en=Education|
dc.subject.disciplineAmmatillinen opettajankoulutus


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot