E-RA-sähköauton apurungot
Karvonen, Ilkka (2010)
Karvonen, Ilkka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010090812911
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010090812911
Tiivistelmä
Electric RaceAbout (E-RA) on 2010 valmistunut Metropolia Ammattikorkeakoulun tutki-mus- ja kehitystyöprojekti. Projektin tavoitteena oli suunnitella ja valmistaa kaksipaikkainen sähköurheiluauto opiskelijaprojektina.
E-RA on neljällä sähkömoottorilla toteutettu akkusähköauto. Akkuina E-RAssa käytetään litium-titanaattikennoja. E-RAn kori on hiilikuitumonokokki, joka on valmistettu opiskelija-työnä ja jossa materiaalina toimii matalalämpöprepreg -hiilikuitu.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella, valmistaa ja testata E-RAn monokokkiin asennetavat etu- ja taka-apurungot. Apurunkojen tarkoituksena on olla helpottamassa pyö-räntuennan, moottoreiden sekä ohjauksen kiinnittämistä koriin. Apurunkojen tulisi olla mahdollisimman kevyet, mutta riittävän kestävät siirtämään pyöräntuennasta tulevat voi-mat hiilikuitumonokokkiin. Apurunkojen tulisi olla myös helpot asentaa, jotta tarvittavat huoltotoimenpiteet saataisiin helposti tehtyä.
Opinnäytetyössä käydään läpi minkälaisia voimia erilaisissa ajotilanteissa pyöräntuentaan kohdistuu sekä miten voimista aiheutuvat rasitukset näkyvät rakenteissa. Lopuksi on selvi-tetty, miten työn tavoitteissa on onnistuttu sekä miten autoa on tähän mennessä testattu.
E-RA on neljällä sähkömoottorilla toteutettu akkusähköauto. Akkuina E-RAssa käytetään litium-titanaattikennoja. E-RAn kori on hiilikuitumonokokki, joka on valmistettu opiskelija-työnä ja jossa materiaalina toimii matalalämpöprepreg -hiilikuitu.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella, valmistaa ja testata E-RAn monokokkiin asennetavat etu- ja taka-apurungot. Apurunkojen tarkoituksena on olla helpottamassa pyö-räntuennan, moottoreiden sekä ohjauksen kiinnittämistä koriin. Apurunkojen tulisi olla mahdollisimman kevyet, mutta riittävän kestävät siirtämään pyöräntuennasta tulevat voi-mat hiilikuitumonokokkiin. Apurunkojen tulisi olla myös helpot asentaa, jotta tarvittavat huoltotoimenpiteet saataisiin helposti tehtyä.
Opinnäytetyössä käydään läpi minkälaisia voimia erilaisissa ajotilanteissa pyöräntuentaan kohdistuu sekä miten voimista aiheutuvat rasitukset näkyvät rakenteissa. Lopuksi on selvi-tetty, miten työn tavoitteissa on onnistuttu sekä miten autoa on tähän mennessä testattu.