E-RAn matkustamon tuuletus- ja lämmitysjärjestelmä
Jokinen, Antti (2010)
Jokinen, Antti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010091513050
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010091513050
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö tehtiin osana Metropolia Ammattikorkeakoulun E-RA-sähköurheiluauto- projektia, joka alkoi vuoden 2007 syyskuussa silloisen Helsingin ammattikorkeakoulu Stadian projektina. Työn tavoitteena oli selvittää, kuinka sähköautoon rakennetaan tuuletusjärjestelmä perustuen saatavilla oleviin tietolähteisiin ja malleihin. Työ perustuu kuitenkin suurimmaksi osaksi omakohtaiseen näkemykseen, suunnittelutyöhön ja niiden toteuttamiseen. Työn kirjallinen osuus jakautuu kahteen osaan. Ensisijaisesti työ kertoo tuuletusjärjestelmän rakennusprojektista ja toissijaisesti lämmitysjärjestelmän toteutuksesta autoon. Työ antaa myös yleiskuvan siitä, mitä suunnitteluvaiheessa tehtiin, mihin tavoitteisiin haluttiin päästä ja mihin lopputuloksiin päädyttiin.
Kirjallinen osuus jakautuu kuuteen osaan. Aluksi kuvataan järjestelmien pääpiirteet ja niiden toimintojen tarkoitus. Toiseksi ja kolmanneksi keskitytään tuuletusjärjestelmän valmistukseen ja sen ympärille liittyviin asioihin, kuten ilmanottoon ja sen ohjaukseen autoon. Seuraavaksi kerrotaan tarkemmin lämmityksen toteutuksesta lämmityskalvotekniikalla. Viimeiset kaksi pääkohtaa käsittelevät järjestelmän asentamista autoon ja sen jälkeen tehtyjen mittausten tuloksia. Mittauksissa tuloksia analysoidaan ja arvioidaan, päästiinkö niihin arvoihin, jotka olivat tavoitteina suunnittelun alusta lähtien. Mittaustulosten pohjalta tehtiin myös testausraportti, josta löytyvät lukuarvot tuuletusjärjestelmän tehokkuudesta. Sen avulla myös tehtiin päätelmiä siitä, mitkä ovat järjestelmän heikkoudet ja millä muutoksilla niitä voitaisiin parantaa. Työ antaa kuvan siitä, millainen prosessi tällainen suunnittelutyö oli ja tuleville projektityöntekijöille ajatuksia vastaavien laitteiden suunnitteluun.
Kirjallinen osuus jakautuu kuuteen osaan. Aluksi kuvataan järjestelmien pääpiirteet ja niiden toimintojen tarkoitus. Toiseksi ja kolmanneksi keskitytään tuuletusjärjestelmän valmistukseen ja sen ympärille liittyviin asioihin, kuten ilmanottoon ja sen ohjaukseen autoon. Seuraavaksi kerrotaan tarkemmin lämmityksen toteutuksesta lämmityskalvotekniikalla. Viimeiset kaksi pääkohtaa käsittelevät järjestelmän asentamista autoon ja sen jälkeen tehtyjen mittausten tuloksia. Mittauksissa tuloksia analysoidaan ja arvioidaan, päästiinkö niihin arvoihin, jotka olivat tavoitteina suunnittelun alusta lähtien. Mittaustulosten pohjalta tehtiin myös testausraportti, josta löytyvät lukuarvot tuuletusjärjestelmän tehokkuudesta. Sen avulla myös tehtiin päätelmiä siitä, mitkä ovat järjestelmän heikkoudet ja millä muutoksilla niitä voitaisiin parantaa. Työ antaa kuvan siitä, millainen prosessi tällainen suunnittelutyö oli ja tuleville projektityöntekijöille ajatuksia vastaavien laitteiden suunnitteluun.