Barriers to internet and e-commerce use by wood products export firms in Ghana
Yakah, Emmanuel (2010)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Yakah, Emmanuel
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010092713240
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010092713240
Tiivistelmä
Internetin ja sähköisen kaupankäynnin käyttö markkinoinnissa mahdollistaa vientiyrityksille massojen tavoittamisen ja takaa kannattavuuden, koska se poistaa maantieteelliset haitat, mahdollistaa toimipisteiden si perustamisen ympäri maailmaa ja myös pienimmille yrityksille suoran ja välittömän pääsyn kansainvälisille markkinoille. Tämän päivän liike-elämä pyörii Internetin ympärillä, joten vientiyrityksille sen käyttäminen on pakollista, ei vaihtoehto. Näin ei kuitenkaan ole puutavaran vien-tiyrityksillä Ghanassa. Esteitä, joita tämän alan yritykset kohtaavat sähköisessä kaupankäynnissä (eritoten yritysten välisessä) tutkitaan ja pohditaan tässä työssä. Teoriaosuudessa tarkastellaan Ghanaa. Tarkoituksena on kuvata Ghanan puuteollisuutta ja Internetin käyttöä ja määritellä sähköisen kaupankäynnin merkitys ja antaa ohjeita ja auttaa ymmärtämään internet-markkinointia sähköisillä markkinapaikoilla. Suurimmat esteet on kartoitettu empiirisessä osassa kasvotusten tehdyissä haastatteluissa alan yrityksissä sekä tapaamisessa alan asiantuntijan kanssa Ghanassa. Kvantitatiivinen tutkimus tehtiin kolmessakymmenessä muussa yrityksessä alan yrityksissä tehtyjen havaintojen varmentamiseksi. Tutkimus osoitti, että korkeat kustannukset internetpalvelujen käytössä oli merkittävin este, joka johtuu riittä-mättömistä tiedoista ja tietoliikenteen infrastruktuurista maassa. Jatkotutkimukseen sisältyy pohdintaa siitä, kuinka B2B-kauppaa voidaan kehittää puuteollisuudessa.