Triage-opas Mikkelin terveyskeskuksen puhelinajanvaraukseen
Laasonen, Katja; Luoto, Tiina; Parkkinen, Lea (2010)
Laasonen, Katja
Luoto, Tiina
Parkkinen, Lea
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010100613477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010100613477
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Triage-opas Mikkelin terveyskeskuksen lääkäreiden vastaanoton puhelinajanvarauksen käyttöön asiakkaiden hoidon tarpeen arvioinnin tueksi. Toimeksianto tuli Mikkelin kaupungin terveyskeskuksesta. Puhelinajanvarauksessa tehdään päätöksiä potilaan hoidon tarpeesta, sen kiireellisyydestä sekä siitä, tarvitseeko potilas lääkärin tai sairaanhoitajan vastaanottoa vai riittävätkö kotihoito-ohjeet.
Opinnäytetyönä valmistettu Triage-opas pohjautuu Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) päivystyshankkeeseen (2006), Keski-Suomen keskussairaalan NOVA-hankkeeseen (2007), Päijät-Hämeen keskussairaalan hoidon tarpeen arvioinnin ohjeistukseen (2008) sekä Etelä-Savon sairaanhoitopiirin ja Mikkelin terveyskeskuksen yhteiseen Triage-ohjeeseen(2010).
Opas tehtiin ABCDE-mallin mukaisesti, mikä yhtenäistää luokittelua puhelinajanvarauksessa sekä helpottaa hoito-henkilökuntaa hoidon kiireellisyyden määrittelyssä.
Oppaan sisältö ja oirekuvat on tarkennettu ammattikirjallisuuden pohjalta. Oppaaseen valittiin kymmenen (10) yleisintä käyntisyytä/diagnoosia Mikkelin terveyskeskuksen päiväpäivystyksessä ajalla 1.1.–31.11.2009. Sairaudet on avattu oirekuvan mukaan ja jaoteltu niiden perusteella ABCDE-luokkiin.
Toimeksiantajan edustajilta saadun palautteen pohjalta nyt valmistuneen Triage-oppaan on arvioitu olevan hyödyllinen työväline sekä puhelinajanvarauksessa että uuden työntekijän perehdytyksessä. Mikkelin terveyskeskus vastaa Triage-oppaan käyttöönotosta sekä ajantasaistamisesta.
Opinnäytetyönä valmistettu Triage-opas pohjautuu Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) päivystyshankkeeseen (2006), Keski-Suomen keskussairaalan NOVA-hankkeeseen (2007), Päijät-Hämeen keskussairaalan hoidon tarpeen arvioinnin ohjeistukseen (2008) sekä Etelä-Savon sairaanhoitopiirin ja Mikkelin terveyskeskuksen yhteiseen Triage-ohjeeseen(2010).
Opas tehtiin ABCDE-mallin mukaisesti, mikä yhtenäistää luokittelua puhelinajanvarauksessa sekä helpottaa hoito-henkilökuntaa hoidon kiireellisyyden määrittelyssä.
Oppaan sisältö ja oirekuvat on tarkennettu ammattikirjallisuuden pohjalta. Oppaaseen valittiin kymmenen (10) yleisintä käyntisyytä/diagnoosia Mikkelin terveyskeskuksen päiväpäivystyksessä ajalla 1.1.–31.11.2009. Sairaudet on avattu oirekuvan mukaan ja jaoteltu niiden perusteella ABCDE-luokkiin.
Toimeksiantajan edustajilta saadun palautteen pohjalta nyt valmistuneen Triage-oppaan on arvioitu olevan hyödyllinen työväline sekä puhelinajanvarauksessa että uuden työntekijän perehdytyksessä. Mikkelin terveyskeskus vastaa Triage-oppaan käyttöönotosta sekä ajantasaistamisesta.