Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Selvitys ammattikorkeakouluopettajien TKI-osaamisesta

Kolehmainen, Mirja (2019)

Avaa tiedosto
Kolehmainen_Mirja.pdf (976.7Kt)
Lataukset: 


Kolehmainen, Mirja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060816152
Tiivistelmä
Osaaminen on tärkeä menestystekijä niin yksilölle kuin organisaatiollekin. Osaamisesta muodostuu myös arvoa yksilölle ja se vaikuttaa työssä viihtymiseen ja yksilön asemaan työmarkkinoilla. Osaamista ja ammattitaitoa tulee ylläpitää ja kehittää koko työuran ajan. Organisaatioiden menestyminen pohjautuu yksilöiden osaamiseen ja kykyyn hyödyntää ja kehittää tätä osaamista. Yksilön osaamisen tarkastelun avulla saadaan tietoa siitä millaista osaamista organisaatiossa tulisi kehittää.


Teoriaosiossa perehdytään osaamisen kokonaisuuteen ja laajaan käsitteistöön. Osiossa kuvataan työelämäpätevyyksiä ja ammatillista osaamista, tietopääomaa, hiljaista tietoa sekä käsitellään osaamisen muodostavia osa-alueita. Osaamista kuvataan myös kilpailukykyä tuottavana tekijänä sekä aineettoman pääoman ja ydinosaamisen käsitteiden avulla.

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ammattikorkeakoulujen matkailu- ja ravitsemisalan opetushenkilökunnan TKI-osaamista, sen vahvuuksia ja osaamiseen liittyviä mahdollisia kehittämistarpeita. Tutkimuksessa lähestytään asiaa yksilön osaamisen näkökulmasta hyödyntäen osaamisen kokonaisuuden mallia, jossa osaaminen ja hyvä työsuoritus muodostuvat eri osa-alueista. Näitä osa-alueita ovat tiedot ja taidot, suhdeverkostot, asenne, kokemus sekä henkilökohtaiset ominaisuudet. Tutkimusmetodina oli triangulaatio, jossa hyödynnettiin kyselytutkimuksella sekä teemahaastatteluilla kerättyä aineistoa. Aineisto kerättiin kahdessa eri vaiheessa. Alkutilannetta kartoitettiin kyselytutkimuksella ja syventävää tietoa kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Aineistojen pohjalta muodostettiin tulkinta tutkittavasta ilmiöstä.


Tutkimustulosten mukaan TKI-osaaminen on vahvaa opintojaksojen sisällä toteutuvan tutkimus- ja kehittämisosaamisen, opinnäytetöiden ohjausosaamisen sekä projektinhallintaosaamisen osa-alueilla. Myös laadullisten tutkimusmenetelmien osaaminen on vahvaa. TKI-osaamisen kehittämistarpeita havaittiin tutkimuksen mukaan eniten verkostoihin liittyvässä osaamisessa kansainvälisellä tasolla. Toisena selkeänä osaamisen kehittämistä vaativana osa-alueena on tiedot ja taidot hankeosaamiseen ja rahoitusinstrumentteihin liittyen. Tuloksissa nousi esille myös haasteet TKI-työn organisointiin, resurssointiin ja ajankäyttöön liittyen. Tulokset antavat myös kehittämisideoita siihen, kuinka opetushenkilökuntaa voitaisiin osallistaa TKI-työhön entistä paremmin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste