Markkinointisuunnitelma kivun neuromodulaatiohoidosta : Case: Kuopion yliopistollisen sairaalan kivun neuromodulaatioryhmä
Holopainen, Mikko (2019)
Holopainen, Mikko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060716094
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060716094
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetön aiheena on markkinointisuunnitelma kivun neuromodulaatiohoidosta. Työn toimeksiantaja on Kuopion yliopistollisen sairaalan kivun neuromodulaatioryhmä. Ryhmä oli itse ottanut yhteyttä Savonia ammat-tikorkeakouluun ja antanut koululle tämän aiheen. Minulle aihe valikoitui, koska koin sen mielenkiintoiseksi.
Sote-uudistus on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2021 alussa ja potilaan valinnan vapaus on jo voimassa. Nämä uudistukset lisäävät kilpailua asiakkaista sairaaloiden välillä. Kilpailun kovenemisen myötä sairaaloiden ja niihin kuuluvien hoitoryhmien täytyy miettiä entisestään, miten markkinoida itseään paremmin. Tämä opinnäytetyö on tehty KYS:in kivun neuromodulaatiohoidon ryhmälle tästä syystä.
Tutkimuksen lähestymistapa on laadullinen tutkimus. Opinnäytetyön aineistot keräytyivät haastatteluiden, KYS:iltä saamieni tutkimusten, työpajan sekä kirjallisten ja sähköisten lähteiden avulla. Työssä esittelen neuromo-dulaatiohoitoa ja ryhmän toimintaa toimintaympäristöön tutustumalla, lisäksi käyn läpi markkinoinnin ja brändäyksen teoriaa ja annan kehitysehdotuksia markkinointiin, verkossa ja sosiaalisessa mediassa tapahtuvan viestinnän tapoihin, sekä ryhmän brändäyksestä. Ryhmän pyynnöstä olen myös analysoinut ryhmän missiota ja vuoden 2025 visiota.
Työn tavoitteena on antaa kivun neuromodulaatiohoidolle kehitysehdotuksia ja toimintatapoja, joita he voivat aloittaa toteuttamaan oman markkinoinninsa kehittämiseen ja parantamiseen. Tämä työ ohjeistaa ryhmää niin, että he tietävät mitä tulee tehdä, ja kenen sen pitäisi tehdä. KYS voi potentiaalisesti käyttää tätä työtä muidenkin hoitoryhmiensä markkinoinnin kehittämiseen.
Sote-uudistus on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2021 alussa ja potilaan valinnan vapaus on jo voimassa. Nämä uudistukset lisäävät kilpailua asiakkaista sairaaloiden välillä. Kilpailun kovenemisen myötä sairaaloiden ja niihin kuuluvien hoitoryhmien täytyy miettiä entisestään, miten markkinoida itseään paremmin. Tämä opinnäytetyö on tehty KYS:in kivun neuromodulaatiohoidon ryhmälle tästä syystä.
Tutkimuksen lähestymistapa on laadullinen tutkimus. Opinnäytetyön aineistot keräytyivät haastatteluiden, KYS:iltä saamieni tutkimusten, työpajan sekä kirjallisten ja sähköisten lähteiden avulla. Työssä esittelen neuromo-dulaatiohoitoa ja ryhmän toimintaa toimintaympäristöön tutustumalla, lisäksi käyn läpi markkinoinnin ja brändäyksen teoriaa ja annan kehitysehdotuksia markkinointiin, verkossa ja sosiaalisessa mediassa tapahtuvan viestinnän tapoihin, sekä ryhmän brändäyksestä. Ryhmän pyynnöstä olen myös analysoinut ryhmän missiota ja vuoden 2025 visiota.
Työn tavoitteena on antaa kivun neuromodulaatiohoidolle kehitysehdotuksia ja toimintatapoja, joita he voivat aloittaa toteuttamaan oman markkinoinninsa kehittämiseen ja parantamiseen. Tämä työ ohjeistaa ryhmää niin, että he tietävät mitä tulee tehdä, ja kenen sen pitäisi tehdä. KYS voi potentiaalisesti käyttää tätä työtä muidenkin hoitoryhmiensä markkinoinnin kehittämiseen.