"Riisin, raasin, rusina" : 3-5 -vuotiaiden lasten kielen kehityksen viivästymisistä ja tukemisesta
Hihnala, Pirita (2010)
Hihnala, Pirita
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010100813539
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010100813539
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus:
Opinnäytetyössäni perehdyn 3-5 –vuotiaiden lasten kielen kehitykseen ja kielen kehityksessä esiintyviin viivästymiin sekä niiden tukemiseen kodin, päiväkodin ja moniammatillisen yhteistyön näkökulmasta. Työni tavoitteena on selvittää, millaisia kielen kehityksen viivästymiä Kemin päiväkotien lapsilla esiintyy ja mitkä tekijät voisivat selittää niiden esiintymistä. Tavoitteena on myös kartoittaa, kuinka lastentarhan- ja erityislastentarhanopettajat kokevat mahdollisuutensa tukea päiväkodissa lasta, jolla on kielen kehityksen viivästymä.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Opinnäytetyöni teoreettisessa osuudessa käsittelen kielen oppimisen perusedellytyksiä ja kielen kehittymisen merkitystä lapsen kokonaisvaltaiselle kehitykselle. Työssäni avaan kielen kehittymisen vaiheet lapsen ikätason mukaisesti. Tarkastelen lisäksi muista kehityksellisistä viivästymistä riippumattomien kielen kehityksen vaikeuksien erityispiirteitä, taustatekijöitä ja niiden vaikutuksia lapsen muuhun kehitykseen. Lopuksi perehdyn kielen kehityksen tukemiseen lapsen vanhempien, päiväkodin henkilökunnan, neuvolan terveydenhoitajan ja puheterapeutin näkökulmasta.
Metodologinen esittely:
Opinnäytetyöni on luonteeltaan laadullinen eli kvalitatiivinen. Keräsin opinnäytetyöni tutkimusaineiston puolistrukturoiduilla kyselylomakkeilla tammikuussa 2010. Tutkimusjoukkoon kuului 15 lastentarhanopettajaa yhdeksästä eri päiväkodista. Tutkimusaineiston analysoin aineistopohjaisen teemoittelun avulla.
Keskeiset tutkimustulokset:
Kaikissa tutkimusjoukkoon kuuluvissa päivähoidon yksiköissä lapsilla esiintyi eriasteisia kielen kehityksen viivästymiä tai vaikeuksia 3-5 –vuotiailla lapsilla. Syitä kielen kehityksen ongelmille löytyi monia –yksittäistä taustatekijää on mahdoton nimetä. Yhteistyö on keskeisessä asemassa kielen kehityksen vaikeuksissa tukemisessa.
Johtopäätökset:
Kielen kehityksen vaikeudet ovat yleisiä nykyaikana, mutta esiintyvyyttä voi selittää esimerkiksi aiempaa tarkempi kielen kehityksen havainnointi ja varhainen puuttuminen. Päiväkodeissa osataan tukea lasten kielen kehitystä monipuolisesti huomioiden lisäksi muut kehityksen osa-alueet. Koti on päiväkodin tärkein yhteistyökumppani myös lapsen kielen kehityksen viivästymiin liittyvissä tilanteissa.
Opinnäytetyössäni perehdyn 3-5 –vuotiaiden lasten kielen kehitykseen ja kielen kehityksessä esiintyviin viivästymiin sekä niiden tukemiseen kodin, päiväkodin ja moniammatillisen yhteistyön näkökulmasta. Työni tavoitteena on selvittää, millaisia kielen kehityksen viivästymiä Kemin päiväkotien lapsilla esiintyy ja mitkä tekijät voisivat selittää niiden esiintymistä. Tavoitteena on myös kartoittaa, kuinka lastentarhan- ja erityislastentarhanopettajat kokevat mahdollisuutensa tukea päiväkodissa lasta, jolla on kielen kehityksen viivästymä.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Opinnäytetyöni teoreettisessa osuudessa käsittelen kielen oppimisen perusedellytyksiä ja kielen kehittymisen merkitystä lapsen kokonaisvaltaiselle kehitykselle. Työssäni avaan kielen kehittymisen vaiheet lapsen ikätason mukaisesti. Tarkastelen lisäksi muista kehityksellisistä viivästymistä riippumattomien kielen kehityksen vaikeuksien erityispiirteitä, taustatekijöitä ja niiden vaikutuksia lapsen muuhun kehitykseen. Lopuksi perehdyn kielen kehityksen tukemiseen lapsen vanhempien, päiväkodin henkilökunnan, neuvolan terveydenhoitajan ja puheterapeutin näkökulmasta.
Metodologinen esittely:
Opinnäytetyöni on luonteeltaan laadullinen eli kvalitatiivinen. Keräsin opinnäytetyöni tutkimusaineiston puolistrukturoiduilla kyselylomakkeilla tammikuussa 2010. Tutkimusjoukkoon kuului 15 lastentarhanopettajaa yhdeksästä eri päiväkodista. Tutkimusaineiston analysoin aineistopohjaisen teemoittelun avulla.
Keskeiset tutkimustulokset:
Kaikissa tutkimusjoukkoon kuuluvissa päivähoidon yksiköissä lapsilla esiintyi eriasteisia kielen kehityksen viivästymiä tai vaikeuksia 3-5 –vuotiailla lapsilla. Syitä kielen kehityksen ongelmille löytyi monia –yksittäistä taustatekijää on mahdoton nimetä. Yhteistyö on keskeisessä asemassa kielen kehityksen vaikeuksissa tukemisessa.
Johtopäätökset:
Kielen kehityksen vaikeudet ovat yleisiä nykyaikana, mutta esiintyvyyttä voi selittää esimerkiksi aiempaa tarkempi kielen kehityksen havainnointi ja varhainen puuttuminen. Päiväkodeissa osataan tukea lasten kielen kehitystä monipuolisesti huomioiden lisäksi muut kehityksen osa-alueet. Koti on päiväkodin tärkein yhteistyökumppani myös lapsen kielen kehityksen viivästymiin liittyvissä tilanteissa.