Teknologian käyttö Helsingin kaupungin lastensuojelun jälkihuollossa – työntekijöiden ja asiakkaiden näkökulma
Tegelman, Tuuli (2019)
Tegelman, Tuuli
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060716118
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060716118
Tiivistelmä
Yksi kehityssuunta sosiaalialan palveluissa on lisääntyvä teknologian käyttö, jolla tavoitellaan asiakkaan osallisuuden ja käyttäjälähtöisyyden lisääntymistä. Pelkkä teknologian käyttöönotto ei takaa hyvää kohtaamisen toteutumista asiakaslähtöisesti tai palveluprosessien toimivuutta. Teknologian avulla toteutetut sosiaalialan palvelut vaativat vielä paljon tutkimusta ja teoriaa teknologian käyttöönoton sekä palveluiden kehittämisen pohjalle. Lastensuojelun jälkihuollon asiakkaat ovat aikuistuvia tai täysi-ikäisiä nuoria, jotka käyttävät informaatio- ja vuorovaikutusteknologiaa ketterästi. Tällä hetkellä jälkihuollon asiakkaina olevat nuoret ovat kasvaneet ja eläneet teknologian maailmassa. Sosiaalialan palveluiden on siirryttävä sinne, missä nuoret ovat ja toimivat.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Helsingin kaupungin lastensuojelun jälkihuollon työntekijöiden ja asiakkaiden näkökulmia liittyen teknologian käyttöön jälkihuollon toteuttamisessa, tuoda esiin teknologian käyttöön liittyviä kehittämisehdotuksia sekä sitä, miten kohtaaminen toteutuu teknologian avulla toteutetussa jälkihuollossa. Tavoitteena oli lisätä ymmärrystä teknologian käytöstä lastensuojelun jälkihuollon työntekijöiden sekä asiakkaiden näkökulmiin perustuen. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin lastensuojelun jälkihuollon työntekijöille sähköisenä linkkinä sähköpostitse ja 18 -21 vuotiaille asiakkaille Whatsapp -sovelluksella asiakkaiden omien työntekijöiden kautta. Aineisto analysoitiin SPSS –ohjelmalla.
Tuloksista ilmeni jälkihuollon asiakkaiden olevan työntekijöitä optimistisempia teknologian käyttämisessä. Työntekijät kokivat teknologian käytön keskeisenä menetelmänä työssä ja sen tarkoitus oli täydentää kasvokkain tapahtuvaa työtä. Teknologian avulla toteutetussa jälkihuollossa toteutuivat hyvin erityisesti työntekijän asiantuntijuus, myötätuntoisuus, tavoitettavuus ja saatavilla oleminen. Vastaajat kokivat kasvokkaiset tapaamiset parhaimpina keinoina toteuttaa lähes jokaista jälkihuollon osa-aluetta. Teknologian käyttö oli myös hyvin soveltuva ja tilanteiden edellyttämä keino työssä. Kohtaaminen toteutui pääsääntöisesti hyvin ja erityisesti asiakkaat olivat tyytyväisiä tähän. Tulosten mukaan teknologian käyttöä jälkihuollon toteuttamiseen tulisi laajentaa ja ottaa käyttöön enemmän. Erilaiset chat –tyyppiset sovellukset ja jälkihuollon oma sovellus olivat vastaajien mielestä hyviä mahdollisia uusia keinoja jälkihuollon toteuttamiseen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Helsingin kaupungin lastensuojelun jälkihuollon työntekijöiden ja asiakkaiden näkökulmia liittyen teknologian käyttöön jälkihuollon toteuttamisessa, tuoda esiin teknologian käyttöön liittyviä kehittämisehdotuksia sekä sitä, miten kohtaaminen toteutuu teknologian avulla toteutetussa jälkihuollossa. Tavoitteena oli lisätä ymmärrystä teknologian käytöstä lastensuojelun jälkihuollon työntekijöiden sekä asiakkaiden näkökulmiin perustuen. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin lastensuojelun jälkihuollon työntekijöille sähköisenä linkkinä sähköpostitse ja 18 -21 vuotiaille asiakkaille Whatsapp -sovelluksella asiakkaiden omien työntekijöiden kautta. Aineisto analysoitiin SPSS –ohjelmalla.
Tuloksista ilmeni jälkihuollon asiakkaiden olevan työntekijöitä optimistisempia teknologian käyttämisessä. Työntekijät kokivat teknologian käytön keskeisenä menetelmänä työssä ja sen tarkoitus oli täydentää kasvokkain tapahtuvaa työtä. Teknologian avulla toteutetussa jälkihuollossa toteutuivat hyvin erityisesti työntekijän asiantuntijuus, myötätuntoisuus, tavoitettavuus ja saatavilla oleminen. Vastaajat kokivat kasvokkaiset tapaamiset parhaimpina keinoina toteuttaa lähes jokaista jälkihuollon osa-aluetta. Teknologian käyttö oli myös hyvin soveltuva ja tilanteiden edellyttämä keino työssä. Kohtaaminen toteutui pääsääntöisesti hyvin ja erityisesti asiakkaat olivat tyytyväisiä tähän. Tulosten mukaan teknologian käyttöä jälkihuollon toteuttamiseen tulisi laajentaa ja ottaa käyttöön enemmän. Erilaiset chat –tyyppiset sovellukset ja jälkihuollon oma sovellus olivat vastaajien mielestä hyviä mahdollisia uusia keinoja jälkihuollon toteuttamiseen.