Laittoman maahantulon ja maassa oleskelun hallinta ja torjunta Suomessa
Lehtomäki, Toni (2019)
Lehtomäki, Toni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060916215
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060916215
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, mitä edellytyksiä maahantulolle on asetettu Suomessa sekä milloin maahantulo on laitonta. Lisäksi tutkitaan, miten viranomaistoiminnassa käytännössä puututaan laittomaan maassa oleskeluun ja millä tavoin laittoman maassa oleskelun torjuntaa voidaan kehittää. Työllä ei ole toimeksiantajaa, vaan aiheen valintaan on vaikuttanut aiheen ajankohtaisuus ja tekijän oma kiinnostus aihetta kohtaan. Opinnäytetyön teossa on käytetty lainopillista tutkimusta, eli sen teossa on hyödynnetty voimassaolevaa lainsäädäntöä ja niihin liittyviä uudistuksia.
Laittomalla maahantulolla tarkoitetaan sellaista toimintaa, jossa ulkomaalainen henkilö saapuu maahan ilman että tämän edellytykset sallitulle maahantulolle täyttyvät. Varsinaisina edellytyksinä toimivat erilaiset voimassaolevat matkustusasiakirjat ja mahdollisesti myös viisumi. Pidempiaikaista oleskelua varten ulkomaalainen henkilö tarvitsee oleskeluluvan, ja ulkomaalaisen henkilön oleskelu Suomessa on laitonta silloin, jos hänellä ei ole tai hänelle ei ole myönnetty minkäänlaista oleskelulupaa. Viranomaisella on oikeus poistaa henkilö maasta pääsääntöisesti joko karkottamalla tai käännyttämällä hänet, jos hän on laittomasti maassa.
Laittoman maassa oleskelun torjumiseksi viranomainen voi suorittaa maassa ulkomaalaisvalvontaa sekä suorittaa erinäisiä turvaamistoimia, kuten ilmoittautumisvelvoitteen antamista, matkustusasiakirjojen haltuunottamista ja henkilön säilöönottoa. Toiminnassaan viranomaisen on kuitenkin aina otettava huomioon suhteellisuus- ja vähimmän haitan periaatteet. Torjuntatyötä voidaan kehittää parantamalla viranomaisten välistä yhteistyötä sekä pitää lainsäädäntö ajankohtaisena, sillä näillä tavoin voidaan puuttua entistä paremmin muuttuviin yhteiskunnallisiin tilanteisiin.
Ulkomaalaislakiin on tehty paljon tuoreita muutoksia, ja niihin olisikin mielenkiintoista palata parin vuoden päästä, kun uusia säännöksiä on sovellettu käytännön tilanteissa. Jatkotutkimuksessa voitaisiinkin siis tarkastella sitä, onko lakimuutoksilla käytännössä onnistuttu hillitsemään laitonta maassa oleskelua.
Laittomalla maahantulolla tarkoitetaan sellaista toimintaa, jossa ulkomaalainen henkilö saapuu maahan ilman että tämän edellytykset sallitulle maahantulolle täyttyvät. Varsinaisina edellytyksinä toimivat erilaiset voimassaolevat matkustusasiakirjat ja mahdollisesti myös viisumi. Pidempiaikaista oleskelua varten ulkomaalainen henkilö tarvitsee oleskeluluvan, ja ulkomaalaisen henkilön oleskelu Suomessa on laitonta silloin, jos hänellä ei ole tai hänelle ei ole myönnetty minkäänlaista oleskelulupaa. Viranomaisella on oikeus poistaa henkilö maasta pääsääntöisesti joko karkottamalla tai käännyttämällä hänet, jos hän on laittomasti maassa.
Laittoman maassa oleskelun torjumiseksi viranomainen voi suorittaa maassa ulkomaalaisvalvontaa sekä suorittaa erinäisiä turvaamistoimia, kuten ilmoittautumisvelvoitteen antamista, matkustusasiakirjojen haltuunottamista ja henkilön säilöönottoa. Toiminnassaan viranomaisen on kuitenkin aina otettava huomioon suhteellisuus- ja vähimmän haitan periaatteet. Torjuntatyötä voidaan kehittää parantamalla viranomaisten välistä yhteistyötä sekä pitää lainsäädäntö ajankohtaisena, sillä näillä tavoin voidaan puuttua entistä paremmin muuttuviin yhteiskunnallisiin tilanteisiin.
Ulkomaalaislakiin on tehty paljon tuoreita muutoksia, ja niihin olisikin mielenkiintoista palata parin vuoden päästä, kun uusia säännöksiä on sovellettu käytännön tilanteissa. Jatkotutkimuksessa voitaisiinkin siis tarkastella sitä, onko lakimuutoksilla käytännössä onnistuttu hillitsemään laitonta maassa oleskelua.