Tunnetaito-opas ihmissuhdealan työntekijöille
Hepo-oja, Sofie; Veijola, Sari; Oikarinen, Leena (2019)
Hepo-oja, Sofie
Veijola, Sari
Oikarinen, Leena
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061016257
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061016257
Tiivistelmä
Lukuisten teorioiden ja tutkimusten mukaan sujuvat tunnetaidot ovat yleisen hyvinvoinnin tae. Erityisen tärkeää niiden toimivuus on ihmissuhdealan työpaikoissa, joissa työntekijä toimii asiakkaansa emotionaalisena ohjaajana. Ihmissuhdealan työtä kutsutaan myös “tunnetyöksi”. Puutteet työntekijän tunnetaidoissa nostavat aiheen näin myös eettiseksi ongelmaksi. Tunnetaidottomuus koituu kalliiksi yhteiskunnalle sekä yksittäisille organisaatioille ja työyhteisöille.
Toiminnallisen opinnäytetyömme tavoitteena oli tehdä ihmissuhdealan työntekijöille suunnattu opas tunnetaidoista. Yhteistyötahonamme toimi Nuorten Ystävät ry, jonka kaksi asumisyksikköä toimivat yhteistyöyksikköinämme. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli antaa oppaan avulla tietoa tunnetaidoista ja niiden kehittämismahdollisuuksista. Oppaan laatutavoitteiksi asetimme, että se soveltuisi työyhteisöjen arkeen ja olisi selkeä ja omaksuttava sekä ulkoasun että sisällön osalta. Opinnäytetyömme näkökulma on ihmissuhdealan työntekijän hyvinvointi, joten asetimme laatutavoitteeksi myös sen, että oppaasta saisi uutta tietoa hyvinvoinnin tueksi. Lisäksi laatutavoitteinamme oli, että opas olisi sisällöltään riittävän kattava ja kiinnostusta herättävä.
Opas laadittiin yhteistyötahon toiveen mukaisesti täysin teoriatietoon pohjautuen. Opinnäytetyömme tietoperusta muodostuu tunnetaidoista, niiden kehittämismahdollisuuksista ja tunnetaitoja haittaavista tekijöistä. Opas laadittiin mukaillen sosiaali- ja terveysalan tuotekehityksen vaiheita, jotka ovat kehittämistarpeen tunnistaminen, ideointivaihe, tuotteen luonnostelu, kehittely ja viimeistely. Oppaassa on esiteltynä erilaisia tunnetaitojen kehittämiseen tähtääviä harjoituksia ja menetelmiä. Opas rakennettiin siten, että eri osioita on mahdollista lukea irrallisina kokonaisuuksina työpaikan arjessa.
Yhteistyöyksiköiden työntekijöiltä saatujen palautteiden mukaan opas vastaa joiltakin osin sille asetettuja laatukriteerejä. Opas on useimpien palautteiden mukaan selkeä ja helposti omaksuttava kokonaisuus, joka sisältää kattavasti tietoa tunnetaidoista. Palautteisiin vastanneet työntekijät pitivät aihetta tärkeänä ja mielenkiintoisena. Laatimamme opas onkin yksi askel kohti tunnetaitojen tärkeyden tiedostamista ihmissuhdealan työntekijöiden keskuudessa. Opas havainnollistaa tunnetaitojen laajaa ja abstraktia kokonaisuutta, jotta oppaan lukija havahtuu siihen, kuinka iso työväline hänellä on käytössään, mutta myös huollettavanaan työelämän moninaisten haasteiden keskellä. Opasta voisi työntekijöiltä saatujen palautteiden avulla jatkokehittää soveltumaan vieläkin paremmin työyhteisöjen arkeen.
Toiminnallisen opinnäytetyömme tavoitteena oli tehdä ihmissuhdealan työntekijöille suunnattu opas tunnetaidoista. Yhteistyötahonamme toimi Nuorten Ystävät ry, jonka kaksi asumisyksikköä toimivat yhteistyöyksikköinämme. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli antaa oppaan avulla tietoa tunnetaidoista ja niiden kehittämismahdollisuuksista. Oppaan laatutavoitteiksi asetimme, että se soveltuisi työyhteisöjen arkeen ja olisi selkeä ja omaksuttava sekä ulkoasun että sisällön osalta. Opinnäytetyömme näkökulma on ihmissuhdealan työntekijän hyvinvointi, joten asetimme laatutavoitteeksi myös sen, että oppaasta saisi uutta tietoa hyvinvoinnin tueksi. Lisäksi laatutavoitteinamme oli, että opas olisi sisällöltään riittävän kattava ja kiinnostusta herättävä.
Opas laadittiin yhteistyötahon toiveen mukaisesti täysin teoriatietoon pohjautuen. Opinnäytetyömme tietoperusta muodostuu tunnetaidoista, niiden kehittämismahdollisuuksista ja tunnetaitoja haittaavista tekijöistä. Opas laadittiin mukaillen sosiaali- ja terveysalan tuotekehityksen vaiheita, jotka ovat kehittämistarpeen tunnistaminen, ideointivaihe, tuotteen luonnostelu, kehittely ja viimeistely. Oppaassa on esiteltynä erilaisia tunnetaitojen kehittämiseen tähtääviä harjoituksia ja menetelmiä. Opas rakennettiin siten, että eri osioita on mahdollista lukea irrallisina kokonaisuuksina työpaikan arjessa.
Yhteistyöyksiköiden työntekijöiltä saatujen palautteiden mukaan opas vastaa joiltakin osin sille asetettuja laatukriteerejä. Opas on useimpien palautteiden mukaan selkeä ja helposti omaksuttava kokonaisuus, joka sisältää kattavasti tietoa tunnetaidoista. Palautteisiin vastanneet työntekijät pitivät aihetta tärkeänä ja mielenkiintoisena. Laatimamme opas onkin yksi askel kohti tunnetaitojen tärkeyden tiedostamista ihmissuhdealan työntekijöiden keskuudessa. Opas havainnollistaa tunnetaitojen laajaa ja abstraktia kokonaisuutta, jotta oppaan lukija havahtuu siihen, kuinka iso työväline hänellä on käytössään, mutta myös huollettavanaan työelämän moninaisten haasteiden keskellä. Opasta voisi työntekijöiltä saatujen palautteiden avulla jatkokehittää soveltumaan vieläkin paremmin työyhteisöjen arkeen.