Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Banking services - Case Vieremän Osuuspankki

Lappeteläinen, Hanna (2010)

 
Avaa tiedosto
lappetelainen_hanna.pdf (5.620Mt)
Lataukset: 


Lappeteläinen, Hanna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010101113572
Tiivistelmä
Pankki on olennainen osa ihmisten raha-asioiden hoidossa. Vieremän Osuuspankki toimii pienessä kunnassa ja tarjoaa laajan tuotevalikoiman kortti- ja maksupalveluista säästämis- ja sijoituspalveluihin. Valtaosa pankin asiakkaista asuu Vieremällä ja kunnan ikärakenne on kohtalaisen vanha. Asiakkaiden tarpeet ja mieltymykset muuttuvat ajan myötä, joten on tärkeää että pankki pystyy vastaamaan näihin tarpeisiin parhaalla mahdollisella tavalla.

Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia millaisia palveluja Vieremän Osuuspankin asiakkaat tarvitsevat nyt ja tulevaisuudessa. Tarkastelin myös kuinka nuoret asiakkaat hoitavat pankkiasioitaan, verkkopankin vahvistuvaa asemaa ja pienen, paikallisen pankin asemaa suuriin pankkiryhmittymiin verrattuna.

Kysely lähetettiin 415 asiakkaalle, jotka poimittiin pankin tietokannasta satunnaispoiminnalla. Kysely koostui suurimmaksi osaksi suljetuista kysymyksistä, mutta joukossa oli myös muutama avoin kysymys. Kyselyn avulla arvioin asiakastyytyväisyyttä ja asiakkaiden pankkitarpeita. Kyselyjä palautui takaisin 174 kappaletta, mikä tarkoittaa 42 % vastausprosenttia.

Kyselyn tulokset vahvistivat oletuksen, että nuoret vastaajat hoitavat pankkiasiansa verkkopankin kautta eivätkä vieraile pankkikonttorissa, kun taas vanhemmat vastaajat käyvät pankissa aktiivisemmin. Verkkopankin asema vahvistuu entisestään, joten on mahdollista että asiakkaiden käynti pankkikonttorissa vähenee huomattavasti tulevaisuudessa. Tutkimus osoitti, että vastaajat arvostivat pienen, paikallisen pankin palveluita enemmän kuin suurten pankkiketjujen tarjontaa, koska paikallisessa pankissa asiakkaat tunnetaan perinpohjaisesti ja pankki tunnistaa heidän tarpeensa. Tämä osoittaa sen, että pitämällä yllä läheistä pankkisuhdetta asiakkaan kanssa ja ymmärtämällä asiakkaan todellisen arvon, paikallinen pankki voi selviytyä pienessä kunnassa ja jatkaa perinteistä, henkilökohtaista asiakaspalvelua.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste