Asiakastyytyväisyysmittaus : Case Skafferiet ar Ritz
Pellikka, Jenna (2010)
Pellikka, Jenna
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010102013854
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010102013854
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee Vaasassa sijaitsevan kulttuurinäyttämö/kahvilabaari Ritzin asiakastyytyväisyyttä. Skafferiet r.y. aloitti toimintansa entisen elokuvateatteri Ritzin tiloissa syyskuussa 2008. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mikä on tämän hetkisten asiakkaiden tyytyväisyyden taso Skafferiet r.y:n toimintasta. Teoriaosassa esittelen tutkimukselleni olennaisia teorioita. Nämä teoriat liittyvät seuraaviin aihepiireihin: palvelun ja suhteiden laatu, asiakastyytyväisyys, segmentointi, laajennetun palvelutarjooman johtaminen, sekä kokonaisvaltaisen markkinointiviestinnän johtaminen. Empiirisessä osassa käyn läpi markkinointitutkimukseen liittyvää teoriaa, lomakkeen taustatietoja ja tutkimustuloksia. Suoritin tutkimuksen kvantitatiivisena tutkimuksena sähköisen kyselylomakkeen muodossa. Halusin kerätä tutkimukseen mahdollisen kattavan joukon eritasoisia asiakkaita, jolloin lähetin kyselyn Vaasan ammattikorkeakoulun sisäiseen sähköpostiin, sekä Ritzin Facebook –sivuille. Sain vastauksia yhteensä 285 kappaletta.
Tutkimustulosten mukaan asiakkaat ovat hyvin tyytytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä Ritzin toimintaan sekä näyttämön, että kahvilabaarin tiloihin. Vastaajista suurin ilmoittaa, että voisi suositella Ritziä ystävilleen ja tuttavilleen myös jatkossa. Neljä yleisintä parannusehdotusta olivat seuraavat: mainonnan ja tunnettuuden lisääminen, viihtyisämpi sisustus, kaksikielisyyden lisääminen, sekä kahvilabaarin viihtyvyyden ja tarjonnan parantaminen. Tarkastelin tutkimuksen luotettavuutta teoriaosuuden lopussa reliabiliteetin ja validiteetin avulla. Tutkimusta voidaan pitää luotettavana, koska sen avulla saatiin selville juuri niitä asioita, joita oli tarkoitus tutkia.
Tutkimustulosten mukaan asiakkaat ovat hyvin tyytytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä Ritzin toimintaan sekä näyttämön, että kahvilabaarin tiloihin. Vastaajista suurin ilmoittaa, että voisi suositella Ritziä ystävilleen ja tuttavilleen myös jatkossa. Neljä yleisintä parannusehdotusta olivat seuraavat: mainonnan ja tunnettuuden lisääminen, viihtyisämpi sisustus, kaksikielisyyden lisääminen, sekä kahvilabaarin viihtyvyyden ja tarjonnan parantaminen. Tarkastelin tutkimuksen luotettavuutta teoriaosuuden lopussa reliabiliteetin ja validiteetin avulla. Tutkimusta voidaan pitää luotettavana, koska sen avulla saatiin selville juuri niitä asioita, joita oli tarkoitus tutkia.