Toimistopalvelut Jaana Niemisen markkinointiviestintä
Salaksniemi, Laura (2010)
Salaksniemi, Laura
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010110914280
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010110914280
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli markkinointiviestintä. Tavoitteena oli suunnitella toimeksiantajalle soveltuva markkinointiviestintämix eli markkinointiviestintäkeinojen yhdistelmä.
Toimeksiantajan markkinointiviestinnän suunnittelu koostui tilanneanalyysistä ja strategisesta suunnittelusta eli tavoitteiden, kohderyhmien, sanoman ja keinojen määrittelystä.
Opinnäytetyössä käytetty tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimustehtävänä oli tarkastella pienen yrityksen markkinointiviestintää ja sitä, miten pienen yrityksen kannattaisi toteuttaa markkinointiviestintäänsä. Lisäksi tutkimustehtävänä oli selvittää, mitä keinoja toimeksiantajan kannattaisi käyttää markkinointiviestinnässään. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna, ja tutkimusta varten haastateltiin kolmea eri mainostoimiston työntekijää. Aineistoa hankittiin haastattelujen lisäksi kirjallisuudesta ja sähköisistä lähteistä.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että pienen yrityksen tulisi toteuttaa markkinointiviestintäänsä suunnitelmallisesti, eli erityisesti markkinointiviestinnän ja yrityksen kokonaisvaltaisen ilmeen suunnitteluun tulisi panostaa. Pienyrityksen markkinointiviestinnän toteuttamiseen liittyi myös se, että yrityksen kannattaa hyödyntää omia taitojaan ja suhteita muihin sidosryhmiin. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että pienyrityksen kannattaa käyttää markkinointiviestinnässään erityisesti verkkoviestinnän välineitä, esimerkiksi www-sivuja, hakukonemarkkinointia ja muita Internetin tarjoamia viestintävälineitä. Tutkimuksen mukaan toimeksiantajan markkinointiviestintään soveltuvat parhaiten suoramainonta ja henkilökohtainen myyntityö.
Toimistopalvelujen markkinointiviestintäkeinojen yhdistelmään soveltuivat suoramainonta sähköpostin välityksellä ja kirjepostituksella ja henkilökohtainen myyntityö. Näiden lisäksi myös esite, sosiaalisen media ja www-sivut soveltuivat osaksi toimeksiantajan markkinointiviestintäkeinojen yhdistelmää.
Toimeksiantajan markkinointiviestinnän suunnittelu koostui tilanneanalyysistä ja strategisesta suunnittelusta eli tavoitteiden, kohderyhmien, sanoman ja keinojen määrittelystä.
Opinnäytetyössä käytetty tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimustehtävänä oli tarkastella pienen yrityksen markkinointiviestintää ja sitä, miten pienen yrityksen kannattaisi toteuttaa markkinointiviestintäänsä. Lisäksi tutkimustehtävänä oli selvittää, mitä keinoja toimeksiantajan kannattaisi käyttää markkinointiviestinnässään. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna, ja tutkimusta varten haastateltiin kolmea eri mainostoimiston työntekijää. Aineistoa hankittiin haastattelujen lisäksi kirjallisuudesta ja sähköisistä lähteistä.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että pienen yrityksen tulisi toteuttaa markkinointiviestintäänsä suunnitelmallisesti, eli erityisesti markkinointiviestinnän ja yrityksen kokonaisvaltaisen ilmeen suunnitteluun tulisi panostaa. Pienyrityksen markkinointiviestinnän toteuttamiseen liittyi myös se, että yrityksen kannattaa hyödyntää omia taitojaan ja suhteita muihin sidosryhmiin. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että pienyrityksen kannattaa käyttää markkinointiviestinnässään erityisesti verkkoviestinnän välineitä, esimerkiksi www-sivuja, hakukonemarkkinointia ja muita Internetin tarjoamia viestintävälineitä. Tutkimuksen mukaan toimeksiantajan markkinointiviestintään soveltuvat parhaiten suoramainonta ja henkilökohtainen myyntityö.
Toimistopalvelujen markkinointiviestintäkeinojen yhdistelmään soveltuivat suoramainonta sähköpostin välityksellä ja kirjepostituksella ja henkilökohtainen myyntityö. Näiden lisäksi myös esite, sosiaalisen media ja www-sivut soveltuivat osaksi toimeksiantajan markkinointiviestintäkeinojen yhdistelmää.