Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Asiakastyytyväisyyskysely Helsingin Kampin ja Ruoholahden Fenno Optiikka -liikkeissä

Seppä, Jarna; Ylikelloniemi, Esa (2009)

 
Avaa tiedosto
opinnaytetyo_seppa_ylikelloniemi_so07s1_VALMIS6.pdf (368.0Kt)
Lataukset: 


Seppä, Jarna
Ylikelloniemi, Esa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010110314145
Tiivistelmä
Työn tavoitteena on selvittää Helsingin Kampin ja Ruoholahden Fenno Optiikka -liikkeissä asioivien asiakkaiden tyytyväisyyttä tuotteisiin ja palveluun. Keskeiset tutkimuskysymykset ovat:
- Ovatko asiakkaat tyytyväisiä Kampin ja Ruoholahden Fenno Optiikka -liikkeisiin?
- Ovatko asiakkaat tyytyväisiä tuotevalikoimiin, hintaan ja palveluun?
Tutkimuksessa selvitetään myös liikkeen valintaan vaikuttaneita tekijöitä, asiakkaiden halua suositella liikettä tuttavilleen sekä heidän omaa kiinnostustaan asioida liikkeessä uudelleen.

Tutkimus on kvantitatiivinen survey-tutkimus, jonka kyselylomake koostuu 38 strukturoidusta kysymyksestä, kolmesta avoimesta kysymyksestä sekä viidestä taustamuuttujia selvittävästä kohdasta. Strukturoitujen kysymyksien vastausvaihtoehtoina käytetään Likertin 5-portaista asteikkoa. Taustamuuttujina käytetään ikää, sukupuolta, mahdollista ostosta, asuinpaikkaa sekä myymälää, jossa haastateltava on asioinut. Tutkimus suoritettiin kesäkuussa 2009 haastattelemalla kaikkia tutkimuspäivinä liikkeissä asioineita asiakkaita. Haastateltavilla oli mahdollisuus kieltäytyä osallistumasta tutkimukseen. Vastauksia kertyi yhteensä 68, Kampin myymälästä 37 ja Ruoholahden myymälästä 31. Naisia tutkimukseen osallistui kaikista vastanneista 38 ja miehiä 30.

Saatujen vastauksien perusteella molempien tutkittavien liikkeiden asiakkaat olivat tyytyväisiä saamaansa palveluun. Tutkittavat kokivat, että heidät huomioitiin heti heidän saavuttuaan liikkeeseen ja heidän saamansa palvelu oli ystävällistä. Suurin osa piti saamaansa palvelua ammattitaitoisena ja koki, että henkilökunta osasi suositella heille sopivaa tuotetta. Lähes kolmasosa Ruoholahden myymälän asiakkaista ja hieman yli 40 % Kampin tutkittavista asiakkaista koki, ettei optikkoliikkeessä tarvitse aina välttämättä saada palvelua pelkästään optikolta. Kaikkiin tuoteryhmiä koskeviin kysymyksiin ei saatu riittävää määrää vastauksia, jotta tulokset olisivat yleistettävissä. Avoimien kysymyksien vastaukset olivat pääasiassa positiivisia.

Jotta tutkimuksesta saataisiin kaikki tarvittava hyöty tutkituille myymälöille, tulisi tutkimus suorittaa uudelleen muutaman vuoden sisällä ja aineistoa kerätä pidemmällä aikavälillä. Tutkimus antaa kuitenkin tietoa tämänhetkisestä asiakastyytyväisyydestä Helsingin Kampin ja Ruoholahden Fenno Optiikka -liikkeissä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste