Reitinhaku ja tekoälyn päätöksenteko kaksiulotteisessa videopelissä
Kukkonen, Antti (2010)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Kukkonen, Antti
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
Creative Commons Attribution-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111214424
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111214424
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään tekoälyä ja reitinhakua sekä teoreettiselta että käytännön kannalta. Opinnäytetyöllä ei ole toimeksiantajaa, vaan se toteutettiin itsenäisenä tutkimus- ja sovelluskehitysprojektina.
Työn tavoitteena oli antaa lukijalle käsitys tekoälyn historiasta ja tekoälyn osuudesta videopeleissä sekä esitellä tapoja soveltaa reitinhakualgoritmeja ja tekoälyn päätöksentekoon soveltuvia menetelmiä kaksiulotteisessa videopelissä. Tämän lisäksi työn tavoitteena oli luoda ihmispelaajan korvikkeena toimiva tekoäly kaksiulotteiseen monen yhtäaikaisen pelaajan videopeliin.
Videopeli ja tekoäly toteutettiin Game Maker 8 -ohjelmalla ja GML-skriptikielellä. Videopelin grafiikka toteutettiin GIMP 2 -ohjelmalla ja Game Maker 8 -ohjelman sisäisellä kuvanmuokkausohjelmalla.
Videopeliin toteutettu tekoäly onnistui toimimaan suhteellisen haastavana ja monipuolisena ihmispelaajien vastustajana. Tekoälyn ohjaaman pelihah-mon käyttäytymisestä ei saatu luonnollista, ja tekoälyn käyttäytymiseen jäi pieniä, korjattavissa olevia virheitä.
Vaikka työssä keskitytään kaksiulotteisiin videopeleihin, siinä esitellyt algoritmit ja menetelmät sekä niiden vertailu ovat hyödyllisiä kenelle tahansa videopelien kehittämisestä kiinnostuneelle. Työssä toteutettua videopeliä on mahdollista kokeilla osoitteessa www.yoyogames.com/games/110832-demolisher.
Työn tavoitteena oli antaa lukijalle käsitys tekoälyn historiasta ja tekoälyn osuudesta videopeleissä sekä esitellä tapoja soveltaa reitinhakualgoritmeja ja tekoälyn päätöksentekoon soveltuvia menetelmiä kaksiulotteisessa videopelissä. Tämän lisäksi työn tavoitteena oli luoda ihmispelaajan korvikkeena toimiva tekoäly kaksiulotteiseen monen yhtäaikaisen pelaajan videopeliin.
Videopeli ja tekoäly toteutettiin Game Maker 8 -ohjelmalla ja GML-skriptikielellä. Videopelin grafiikka toteutettiin GIMP 2 -ohjelmalla ja Game Maker 8 -ohjelman sisäisellä kuvanmuokkausohjelmalla.
Videopeliin toteutettu tekoäly onnistui toimimaan suhteellisen haastavana ja monipuolisena ihmispelaajien vastustajana. Tekoälyn ohjaaman pelihah-mon käyttäytymisestä ei saatu luonnollista, ja tekoälyn käyttäytymiseen jäi pieniä, korjattavissa olevia virheitä.
Vaikka työssä keskitytään kaksiulotteisiin videopeleihin, siinä esitellyt algoritmit ja menetelmät sekä niiden vertailu ovat hyödyllisiä kenelle tahansa videopelien kehittämisestä kiinnostuneelle. Työssä toteutettua videopeliä on mahdollista kokeilla osoitteessa www.yoyogames.com/games/110832-demolisher.